Uber-marketing in San Francisco: 'Straks zijn alle auto’s Uberized'

Op bezoek bij het hoofdkantoor van Uber.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat is tenminste de conclusie die Fast Company afgelopen maand trok na een groot interview met Uber-ceo Travis Kalanick. “Admit it. You love Uber." stond er op de cover.  

En Uber weet hoe je marketing moet doen, zeker in de eigen thuishaven San Francisco.  En zeker als er een mega-event plaatsvindt zoals de Salesforce-conferentie Dreamforce, met 15.000 aanwezigen.

Ideale showcase
Zo’n volle stad is de ideale showcase en het ideale marketingplatform voor een taxidienst als Uber. Als het verkeer in de stad vastloopt, en er enorm veel zakenmensen in de stad zijn.

Beslissers met ook nog eens een marketing/tech-achtergrond. De ideale doelgroep voor Uber.

En als Salesforce dan ook nog eens het bedrijf ruim baan geeft middels een groot internationaal persbezoek aan het bedrijf, en een prominente plek in het hoofdprogramma geeft met een gesprek tussen Marc Benioff, ceo salesforce en Uber-ceo Travis Kalanick, dan kan het niet op.

En ere wie ere toekomt, de Uber performance was uitstekend die week. En met zoveel beschikbare auto’s zie je pas echt wat een maximaal ‘Uberized’ stad betekent. Zelfs een dienst als UberPool, een taxi sharing service, komt met zulke volumes echt goed tot zijn recht. En dan al die rijdende autootjes op je scherm. You gotta love it!

Obama perschef

Met 50 internationale journalisten mogen we bij Uber op auditie. Strak geregisseerd en gereguleerd, zoals we dat inmiddels van Uber kennen. Het enige dat we mogen fotograferen is de receptie. De receptioniste lacht verlegen bij zoveel aandacht.

De man die ons daar te woord staat maakt echter veel goed. Het is niemand minder dan , vorig jaar weggeplukt bij Barack Obama.

De taxidienst komt bijna overal ter wereld in botsing met de politiek, dus halen ze iemand uit de politiek binnen.  

De voormalige medewerker van de president is bij Uber vice-president strategie. Hij wordt vaak omschreven als een briljant politiek strateeg. En dat blijkt: in het beantwoorden van de vragen toont Plouffe volledige politieke wendbaarheid.

Sociale regels

Plouffe stelt dat het bedrijf vol vertrouwen is dat het alle ‘regulatory issues&; overal in Europa zal oplossen. En voorts gaat hij handig voorbij aan vragen en opmerkingen heen over sociale regels die toch voor iedereen moeten gelden.

Plouffe doet er alles aan om het bedrijf op andere vlakken als “politiek correct” te profileren. Hij praat uitgebreid over het verschil dat Uber maakt in de levens van mensen die wat willen bijverdienen. “Iemand die hier elke week 8 tot 10 uur &;Uber’t&; bovenop een andere baan, verdient er maandelijks zo’n 1000 dollar bij. En dat is een baan die toegankelijk is voor iedereen.”

Hij vervolgt: “Er is geen enkel ander bedrijf ter wereld dat het afgelopen jaar zoveel mensen aan werk heeft geholpen als Uber.” Afgestudeerden die nog niet goed weten wat ze willen, studenten die wat willen bijverdienen, werkloze oorlogsveteranen, huisvrouwen; één grote blije familie.

&;”Of ze kort of lang bij ons willen werken, het maakt niet uit. Veel of weinig? Ook niet! Een aantal maanden, een aantal uren per week? Perfect. Doen ze een paar ritten op ons platform en werken ze daarnaast ook voor een gewone taxidienst? Prima! Zolang onze klanten maar bediend worden.&;

Elke auto een Uber

Twee dagen later valt ceo Travis Kalanick op het podium bij Benioff hem bij (zie ook ): “We willen het Uber-vervoer zo betrouwbaar en zo vanzelfsprekend maken als water uit de kraan, in elke stad van wereld. Stel je eens voor hoe leefbaar steden zouden worden als alle wagens Uber-wagens waren. En dat kan, want met Uber rijden moet goedkoper zijn dan het bezitten van een wagen."

Er zouden geen files meer zijn, en niemand zou nog moeten zoeken naar een parkeerplaats. In die zin zouden we alle burgers dagelijks minstens één uur van hun tijd teruggeven, en tijd is een luxe, nietwaar?"

Hete hangijzers

Tijdens   werd er - zoals verwacht - niet ingegaan op hete hangijzers zoals de deregulering van de taxisector die Uber wereldwijd probeert door te drukken, het statuut en de werkomstandigheden van de Uber-rijders, en het feit dat het bedrijf in nogal wat landen de wet omzeilt.

Zelfrijdende auto&;s

De enige ietwat gevoelige vraag die Benioff stelde ging over zelfrijdende auto’s: want wat gebeurt er met die duizenden chauffeurs wanneer Uber straks overschakelt op zelfrijdende wagens? Wat doet dat met de werkgelegenheid?

"Ik zie heel wat potentieel in zelfrijdende wagens, al was het maar omdat ze het aantal ongevallen drastisch zouden terugschroeven. Maar het klopt dat ze ons huidige businessmodel zouden ontwrichten. Dat is een uitdaging, maar Uber is een technologiebedrijf. Wij omarmen de toekomst, en willen niet dezelfde fouten maken als de taxisector."

Minder sterfgevallen

Kalanick ziet zelfrijdende auto’s als passend bij een verder streven naar meer veiligheid en minder verkeer, resulterend in minder sterfgevallen door ongelukken, minder vervuiling, en minder tijdverlies aan woon-werkverkeer.  Positief dus. “De zelfrijdende wagens zullen nog minimaal tien jaar op zich laten wachten en tegen die tijd zullen we ook in die transformatie een voortrekkersrol vervullen.”

"Ik ben een ondernemer, en als ondernemer wordt je voortdurend geconfronteerd met problemen en uitdagingen die je moet oplossen. Als er een disruptive technologie opduikt die het werk van veel mensen in gevaar brengt, dan moet er een alternatief gevonden worden. De geschiedenis leert dat er altijd een uitweg is. Ik ben geen futurist, maar wel een optimist.”

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie