Twitter bevestigt dat het voortaan ook tweets toont van mensen die je niet volgt. Het bedrijf bepaalt zelf wat relevant is voor gebruikers.
Van oorsprong was de tijdlijn van Twitter een plek waar de gebruiker volledige controle over had: je zag alleen tweets van mensen die je volgde. De introductie van retweets bracht daar een verandering in, al waren het tenminste nog de mensen die je zelf had gevolgd die besloten of iets retweetwaardig was. Bovendien kun je instellen dat je geen retweets van een bepaalde gebruiker wil zien.
Om geld te verdienen kwam Twitter vervolgens met uitgelichte tweets, berichten van adverteerders die in de tijdlijn terechtkwamen. Door nu ook interessante tweets te tonen van mensen die je niet volgt en niet door bekenden zijn geretweet, neemt Twitter nog meer afstand van de oorspronkelijke tijdlijn en verliest de gebruiker nog meer controle over de inhoud.
Hoewel de timeline hierdoor waarschijnlijk niet al te ingrijpend zal veranderen, is er van verschillende kanten felle kritiek op de verandering. Techcrunch spreekt van timeline vervuiling, terwijl MarketingPilgrim meent dat Twitter de deur openzet naar het tonen van meer promotionele tweets. Twitter zelf benadrukt de positieve kant: "De beste tweets die je niet ziet, zijn waarschijnlijk interessanter dan een groot deel van de tweets die je wel onder ogen krijgt."
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!