En het was ook nog een genoeglijke namiddag in het tropeninstituut met Beau van Erven Dorens ('Dit is de Oscar onder de communicatieprijzen'.) als gastheer. 'Ik word ook wel door iedereen afgezeikt', zei de presentator tegen het einde van de ruim twee uur durende uitreiking.
Maar hij deed het losjes ('Ik zit midden in de reclame nu. Iedereen roept op straat tegen me: "Beautje! Laat je niet uitkleden!"), stelde politiek incorrecte vragen en was goed te hebben. De politici Laetitia Griffith en staatssecretaris Karien Van Gennip waren wat minder op dreef. Van Gennip deelde wel twee gouden Effies uit aan Speurders en Breaker. En Griffith deed dat aan de bronzen en zilveren winnaars.
Brons ging naar: Dr. Van der Hoog die de enige en eerste Design Effie kreeg voor een verpakkingswijziging. Op de vraag wat er nu zo bijzonder was aan een nieuwe verpakking, zei de vertegenwoordiger van Dr. Van der Hoog: 'Het gaat om de hebkracht.'
Brons was er ook voor Scarlet met de Beau-in-zijn-onderbroek-campagne. Beetje vreemd was dat wel en dat vond Beau zelf ook.
De derde Bronzen Effie was voor Albert Heijn. De vertegenwoordiger van AH op het podium zei: 'We houden wel van prijzen, zeker als ze klein zijn. Dus deze gaat er ook wel in'.
Beau: 'Je hebt geoefend zeker?'
Zilver was voor Valess, de vleesvervanger van Campina. En voor Route Mobiel, dat de afgelopen anderhalf jaar al heel wat prijzen heeft gewonnen. Ook het ROC Leiden viel in de zilveren prijzen. Flexa haalde er ook een. Ook KPN met Het Net haalde zilver binnen. Beau: 'Kun je me wat vertellen over de effectiviteit van deze tv-campagne? '
Antwoord van het bureau: 'Die was goed'.
Dat niveau dus.
Goud was er dus voor Speurders en de man van de Telegraaf zei daar bij de prijsuitreiking wel iets aardigs over: 'We hebben heel veel gejat van Marktplaats, zonder dat ze ons voor de rechter daagden. Dank daarvoor. Nu gaat eBay ons kopiëren. Daar zijn we wel trots op.'
Vraag van Van Gennip: 'Wat gaan jullie nu doen?'
Man van Speurders: 'We gaan Marktplaats poorten!'
Beau: 'Mooi, maar je hebt met al die investeringen nog geen cent winst gemaakt?'
Man van Speurders: 'Jij bent een slimme jongen'.
Het andere goud ging naar Breaker. Yoghurt in een knijpzakje, volgens Beau. Maar volgens de winnaars heeft al een kwart van de Nederlandse bevolking het geprobeerd.
De Gouden winnaars kregen van De Telegraaf elk een cheque om voor 50.000 euro te adverteren bij De Telegraaf (goed voor 1/1 pagina). Speurders (onderdeel van het Telegraaf-concern): 'Daar zijn we echt heel blij mee. Misschien kunnen we gaan banneren op Telegraaf.nl'.
Uiteindelijk waren er 11 nominaties en wonnen er tien een prijs. Waar is de elfde gebleven? Die won niets en werd ook niet eens meer genoemd. Beetje jammer voor McDonalds.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!