Tekst: Shelly van Winden*
Primera komt met iets nieuws; een prepaidkaart van 15, 25 of 50 euro voor Netflix. Je hebt geen creditcard nodig, zit je niet aan een abonnement vast en kun je het ook cadeau doen aan iemand. Klinkt leuk, maar is het ook wat? We vroegen het aan ons panel.
Ken ik niet, hoef ik niet
Primera heeft het nieuws over de Netflix-prepaidkaart nog niet bepaald van de daken geschreeuwd. Slechts 7 procent van de ondervraagden is bekend met deze prepaidkaart. En dat terwijl Netflix zelf bij negen op de tien wel bekend is.
Maar weinig mensen vinden de kaart aansprekend. De belangrijkste reden voor deze desinteresse is dat men geen behoefte heeft aan Netflix in het algemeen. De kaart verandert daar niets aan. Ook vinden veel mensen dat ze al voldoende alternatieven hebben of juist nooit films of series kijken.
Het idee dat je geen creditcard nodig hebt, spreekt een groot deel van de ondervraagden wel aan. Maar dan nog vindt 42 procent een gewoon Netflix-abonnement handiger dan een prepaidkaart. De huidige gebruikers, voor wie de kaart geen toegevoegde waarde heeft, zouden het wel vaker als cadeau aan iemand anders geven.
Aan de uitvoering lijkt het dan ook niet te liggen. Men verwacht dat het inderdaad handig in aanschaf en gebruik zal zijn. Ook de prijs doet niets af aan de intentie om het aan te schaffen. De circa tien procent die het wel zou kopen, zou dit vooral doen om het eens te proberen, maar echt overtuigd zijn ze nog niet.
Conclusie: flop
Voor wie is-ie nu bedoeld? De prepaidkaart weet geen nieuwe klanten voor Netflix aan te spreken. Voor Huidige Netflix-klanten biedt het geen toegevoegde waarde, maar hier ligt nog wel een kans voor Primera. Zij kunnen namelijk als ambassadeurs de kaart cadeau doen. Wellicht met een leuke ‘beloning’ hiervoor?
(Groen is man, rood is vrouw)
*Shelly van Winden is research expert concept testing bij SAMR - SmartAgent MarketResponse
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!