Tony’s Chocolonely pakt koppositie ‘meest duurzame merk’ weer terug van De Vegetarische Slager

In de perceptie van het Nederlandse publiek is Tony’s het meest duurzame merk. Het verschil met nummer twee is klein.

Tony's werkt samen met Ben & Jerry's
Tony's Chocolonely

Tony’s Chocolonely is dit jaar de ‘winnaar’ bij Sustainable Brand Index. Het onderzoek dat dit jaar voor de zevende keer in Nederland is gehouden, vroeg zo’n 12 duizend Nederlanders in de leeftijd van 16 tot en met 75 jaar naar hoe duurzaam zij merken vinden. De hoogste punten zijn voor Tony’s: 114 procent (lees bij de Onderzoeksopzet hoe de puntentelling in elkaar zit). De Vegetarische Slager komt daar vlak achteraan met 111 procent. Een klein verschil.

Over kleine verschillen gesproken, SB Insight maakt (dit jaar voor het eerst) gewag van de foutmarge van 5 á 6 procent. (Ook nieuw dit jaar: Naast de ranking-posities worden ook de ranking-scores van alle merken in de ranking gepubliceerd.) Die marge maakt het uitroepen van de overall winnaar en van categoriewinnaars die erg dicht bij elkaar liggen lastiger. Dat geldt dus ook voor de winst van Tony’s. Hoewel niet in beton gebeiteld, wordt het chocolademerk wel de eer van de eerste plaats gegund.

Dit is de top 10:

1. Tony’s Chocolonely (114 pct)*

2. De Vegetarische Slager (111 pct)

3. Valess (104 pct)

4. Dopper (103 pct)

5. Zonnatura (101 pct)

6. ANWB (101 pct)*

7. Greenchoice (101 pct)*

8. Dille & Kamille (98 pct)*

9. Vandebron (97 pct)

10. Ikea (97 pct)*

*Tevens categoriewinnaar

Veel bekende gezichten in de top 10 in vergelijking met vorig jaar, maar ook een aantal binnenkomers (met stip!). Dat zijn Dopper en Dille & Kamille, die beide eerder geen notering hadden in de totale ranking van meer dan 200 merken. En groene energiemaatschappij Vandenbron die vorig jaar op plek 19 stond.

Dan zijn er ook drie merken uitgevallen en dat zijn de NS, dat terugviel van 6 naar 22, Alpro (van 8 naar 13) en Albert Heijn (van 10 naar 15).

 

Lidl onttroont Albert Heijn

Behalve de ‘overall-winnaar’, maakt SBI de hoogst scorende merken bekend in 19 categorieën. De belangrijkste beweging om te melden, is dat Lidl Albert Heijn – weliswaar met een klein verschil, dus ook hier gaat bovenstaand verhaal op - van de eerste plek stoot in de categorie Supermarkten. Lidl scoort 95 procent en Albert Heijn 93. Het gat met nummer 3 is wel groter.

Zo scoren de Nederlandse supermarkten:

Lidl                                   95 pct

Albert Heijn                       93 pct

Jumbo                              83 pct

Dirk                                  76 pct

Aldi                                   74 pct

Plus                                  74 pct

Coop                                71 pct

Spar                                 65 pct

Duurzaamheidscampagne Lidl 2021
Duurzaamheidscampagne Lidl 2021

Triodos en ASN Bank

Ook in de categorie Banken werd stuivertje gewisseld. Triodos neemt de kopplek over van ASN Bank en ook hier zijn de verschillen tussen één en twee klein. Het gat met drie is dan weer een stuk groter. Dit is de ranking: 

Triodos Bank                    89 pct

ASN Bank                         86 pct

Knab                                 76 pct

Rabobank                         76 pct

SNS Bank                        75 pct

ING                                  72 pct

ABN Amro                        65 pct

Water of frisdrank

Dat de Sustainable Brand Index een puur perceptie-onderzoek is, laat onder meer de ranking in de categorie Beverage zien. Coca-Cola, dat in zijn communicatie volop op de duurzaamheidstrom slaat, staat in dit rijtje een beetje in de middenmoot met 70 procent. Dat terwijl Fanta en Sprite (65 pct en 57 pct), ook merken van de Coca-Cola Company onderaan in de lijst figureren.

Watermerken doen het altijd goed in deze ranking. Chaudfontaine, óók een merk uit de Coca-Cola-stal staat op vier met 82 procent.

Spa heeft de koppositie weer teruggepakt van (vorig jaar) Bar-le-Duc: 91 versus 88 procent.

Ranking Sustainable Brand Index 2023 - Beverage

Spa                                             91 pct

Bar-le-Duc                                  88 pct

Douwe Egberts                           83 pct

Chaudfontaine                             82 pct

Pickwick                                      81 pct

Sourcy                                        80 pct

Innocent                                     73 pct

CoolBest                                     71 pct

Lipton Ice Tea                             71 pct

Nescafé                                      71 pct

Appelsientje                                71 pct

Coca-Cola                                   70 pct

Chocomel                                   69 pct

Bavaria                                       68 pct

Nespresso                                  68 pct

Grolsch                                       68 pct

Heineken                                    66 pct

Kanis & Gunnink                         66 pct

Pepsi                                          65 pct

Fanta                                          65 pct

Amstel                                        63 pct

Sprite                                          57 pct

 

Hieronder het overzicht van alle categoriewinnaars.

Ranking Sustainable Brand Index 2023 - Categoriewinnaars

Overall:                                       Tony’s Chocolonely

Automotive:                                Tesla

Banken:                                      Triodos

Beauty:                                       Weleda
Beverages:                                 Spa

Digital:                                        Google

E-commerce:                              Bol.com

Energie:                                      Greenchoice

Food:                                          Tony’s Chocolonely

Hotels:                                        Van der Valk

Mobiliteit:                                    ANWB

Retail- Living & Sleeping:           IKEA

Retail- Drugstore:                        Kruidvat

Retail- Shops:                             Dille & Kamille

Restaurants, cafes & take away: La Place

Supermarkten:                            Lidl

Telecom:                                    KPN

Travel & Toerisme:                      ANWB Reizen

Vakantieparken:                          Landal Greenparks

Zorgverzekeraars:                       Menzis

Over het onderzoek

Zo’n 12 duizend Nederlandse consumenten in de leeftijd van 16-75 jaar werd voor het onderzoek gevraagd of zij merken goed werk vinden verrichten op twee domeinen; op sociaal-maatschappelijk vlak en op ecologisch vlak. De percentages ‘goed’ en ’zeer goed’ (de bovenste twee punten op een vijf-punts Likert-schaal) werden van beiden domeinen bij elkaar opgeteld om tot het eindcijfer te komen. (Dat verklaart waarom veel merken boven de 100 procent scoren.)

Het veldwerk vond plaats in de periode van december 2022 tot en met februari 2023 12.000 Nederlandse consumenten ondervraagd in de leeftijd van 16-75 jaar.

Het complete rapport is hier te downloaden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie