Tony’s Chocolonely is dit jaar de ‘winnaar’ bij Sustainable Brand Index. Het onderzoek dat dit jaar voor de zevende keer in Nederland is gehouden, vroeg zo’n 12 duizend Nederlanders in de leeftijd van 16 tot en met 75 jaar naar hoe duurzaam zij merken vinden. De hoogste punten zijn voor Tony’s: 114 procent (lees bij de Onderzoeksopzet hoe de puntentelling in elkaar zit). De Vegetarische Slager komt daar vlak achteraan met 111 procent. Een klein verschil.
Over kleine verschillen gesproken, SB Insight maakt (dit jaar voor het eerst) gewag van de foutmarge van 5 á 6 procent. (Ook nieuw dit jaar: Naast de ranking-posities worden ook de ranking-scores van alle merken in de ranking gepubliceerd.) Die marge maakt het uitroepen van de overall winnaar en van categoriewinnaars die erg dicht bij elkaar liggen lastiger. Dat geldt dus ook voor de winst van Tony’s. Hoewel niet in beton gebeiteld, wordt het chocolademerk wel de eer van de eerste plaats gegund.
Dit is de top 10:
1. Tony’s Chocolonely (114 pct)*
2. De Vegetarische Slager (111 pct)
3. Valess (104 pct)
4. Dopper (103 pct)
5. Zonnatura (101 pct)
6. ANWB (101 pct)*
7. Greenchoice (101 pct)*
8. Dille & Kamille (98 pct)*
9. Vandebron (97 pct)
10. Ikea (97 pct)*
*Tevens categoriewinnaar
Veel bekende gezichten in de top 10 in vergelijking met vorig jaar, maar ook een aantal binnenkomers (met stip!). Dat zijn Dopper en Dille & Kamille, die beide eerder geen notering hadden in de totale ranking van meer dan 200 merken. En groene energiemaatschappij Vandenbron die vorig jaar op plek 19 stond.
Dan zijn er ook drie merken uitgevallen en dat zijn de NS, dat terugviel van 6 naar 22, Alpro (van 8 naar 13) en Albert Heijn (van 10 naar 15).
Lidl onttroont Albert Heijn
Behalve de ‘overall-winnaar’, maakt SBI de hoogst scorende merken bekend in 19 categorieën. De belangrijkste beweging om te melden, is dat Lidl Albert Heijn – weliswaar met een klein verschil, dus ook hier gaat bovenstaand verhaal op - van de eerste plek stoot in de categorie Supermarkten. Lidl scoort 95 procent en Albert Heijn 93. Het gat met nummer 3 is wel groter.
Zo scoren de Nederlandse supermarkten:
Lidl 95 pct
Albert Heijn 93 pct
Jumbo 83 pct
Dirk 76 pct
Aldi 74 pct
Plus 74 pct
Coop 71 pct
Spar 65 pct
Triodos en ASN Bank
Ook in de categorie Banken werd stuivertje gewisseld. Triodos neemt de kopplek over van ASN Bank en ook hier zijn de verschillen tussen één en twee klein. Het gat met drie is dan weer een stuk groter. Dit is de ranking:
Triodos Bank 89 pct
ASN Bank 86 pct
Knab 76 pct
Rabobank 76 pct
SNS Bank 75 pct
ING 72 pct
ABN Amro 65 pct
Water of frisdrank
Dat de Sustainable Brand Index een puur perceptie-onderzoek is, laat onder meer de ranking in de categorie Beverage zien. Coca-Cola, dat in zijn communicatie volop op de duurzaamheidstrom slaat, staat in dit rijtje een beetje in de middenmoot met 70 procent. Dat terwijl Fanta en Sprite (65 pct en 57 pct), ook merken van de Coca-Cola Company onderaan in de lijst figureren.
Watermerken doen het altijd goed in deze ranking. Chaudfontaine, óók een merk uit de Coca-Cola-stal staat op vier met 82 procent.
Spa heeft de koppositie weer teruggepakt van (vorig jaar) Bar-le-Duc: 91 versus 88 procent.
Ranking Sustainable Brand Index 2023 - Beverage
Spa 91 pct
Bar-le-Duc 88 pct
Douwe Egberts 83 pct
Chaudfontaine 82 pct
Pickwick 81 pct
Sourcy 80 pct
Innocent 73 pct
CoolBest 71 pct
Lipton Ice Tea 71 pct
Nescafé 71 pct
Appelsientje 71 pct
Coca-Cola 70 pct
Chocomel 69 pct
Bavaria 68 pct
Nespresso 68 pct
Grolsch 68 pct
Heineken 66 pct
Kanis & Gunnink 66 pct
Pepsi 65 pct
Fanta 65 pct
Amstel 63 pct
Sprite 57 pct
Hieronder het overzicht van alle categoriewinnaars.
Ranking Sustainable Brand Index 2023 - Categoriewinnaars
Overall: Tony’s Chocolonely
Automotive: Tesla
Banken: Triodos
Beauty: Weleda
Beverages: Spa
Digital: Google
E-commerce: Bol.com
Energie: Greenchoice
Food: Tony’s Chocolonely
Hotels: Van der Valk
Mobiliteit: ANWB
Retail- Living & Sleeping: IKEA
Retail- Drugstore: Kruidvat
Retail- Shops: Dille & Kamille
Restaurants, cafes & take away: La Place
Supermarkten: Lidl
Telecom: KPN
Travel & Toerisme: ANWB Reizen
Vakantieparken: Landal Greenparks
Zorgverzekeraars: Menzis
Over het onderzoek
Zo’n 12 duizend Nederlandse consumenten in de leeftijd van 16-75 jaar werd voor het onderzoek gevraagd of zij merken goed werk vinden verrichten op twee domeinen; op sociaal-maatschappelijk vlak en op ecologisch vlak. De percentages ‘goed’ en ’zeer goed’ (de bovenste twee punten op een vijf-punts Likert-schaal) werden van beiden domeinen bij elkaar opgeteld om tot het eindcijfer te komen. (Dat verklaart waarom veel merken boven de 100 procent scoren.)
Het veldwerk vond plaats in de periode van december 2022 tot en met februari 2023 12.000 Nederlandse consumenten ondervraagd in de leeftijd van 16-75 jaar.
Het complete rapport is hier te downloaden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!