'What's the purpose of your visit? Business or pleasure?' De vraag zal me morgen weer gesteld worden als ik in Atlanta de VS binnenkom, op doorreis naar Austin.
En zoals altijd bij SXSW moet ik 'business' zeggen, maar kom ik - met een smile van oor tot oor - toch ieder jaar niet verder dan 'pleasure'.
Voorpret
En dat is maar goed ook, want als ik business als hoofddoel zou hebben, dan zou ik nu geen voorpret hebben (pre-pleasure?) maar gewoon stress. Want waar begin je om een zo sterk mogelijk inhoudelijk programma samen te stellen, uit de meer dan duizend sessies waaruit je kunt kiezen? En dan heb ik het nog maar alleen over het Interactive deel van het programma, met zo'n 35.000 bezoekers het grootste deel, vóór film en muziek.
Go with the flow, is dus ook dit jaar het devies. Ik heb wat highlights aangekruist, en laat me daarnaast verrassen. Ik laat me verrassen door tips van andere bezoekers, of verrassen door iets wat ik onderweg tegenkom.
Geen Nederlandse stand
Dit jaar is er geen Nederlandse stand, voor zover ik kan zien. En ook de Dutchfellows-site is blijven steken op 2014. Dat maakt voor initiatiefnemer Michiel Frackers niet uit. Hij is er evengoed weer bij. En hoe! Samen met Silicon Valley based serial entrepreneur Arthur van Hoff (op dit moment CTO van Jaunt VR) verzorgt hij een presentatie over het grijpen van kansen met behulp van crowdfunding, onder de titel: 'Ayrton Senna's Lesson for International Startups'
En er zijn meer Nederlandse presentaties, zo verheug ik me op die van Gonny van der Zwaag, die voorleest (ja, echt dat staat er) uit haar boek: Fit met apps en wearables. in het Amerikaans getiteld: Wearables: how to prevent data overload.
Een andere presentatie waar ik naar uitkijk is die van Jeroen Tas, CEO van Philips Healthcare: Connectivity, the nextgen healthcare doctrine. Gebouwd op het Salesforce platform moet de HealthSuite deze tak van Philips op eigen benen succesvol maken.
270 Nederlandse deelnemers
In totaal tel ik 37 resultaten van Nederlanders die iets in het programma doen. Een groot deel daarvan is overigens muziek maken.
De totale opkomst aan Nederlandse bezoekers dit jaar staat officieel op 270 deelnemers. En daarmee zakken we naar de 9e plaats, achter landen als Canada, Zweden, Duitsland en Brazilie. Een belangrijk deel van deze 'teruggang' komt op rekening van TamTam die afgelopen jaar met 88 deelnemers de statistiek een beetje om zeep hielp.
Ze komen dit jaar 'gewoon' met zijn vijven. Gecorrigeerd voor TamTam gaan we er dan toch nog zo'n 20 deelnemers op vooruit.
Geen grote namen
Wat mij betreft geen hele grote namen in de keynotes dit jaar, of het zou Logan Green, de CEO van Lyft moeten zijn. Die kruis ik in elk geval ook vast aan.
En voor de rest laat ik me verrassen en verheug ik me op de sfeer, de vibe, de inspiratie, het eten en mijn Airbnb!
Austin, I'm on my way!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!