De QR code mag door de Nederlandse communicatie industrie misschien doodverklaard zijn, in Azië is dat zeker niet het geval. Zo is in Japan en Korea de QR code volledig ingeburgerd en is er een enorme groei van de QR code inzet en gebruik waarneembaar in het grootste gemobiliseerde land ter wereld, China.
Waarom zijn topmerken zoals Pepsi- Coca Cola en Alibaba en het Chinese publiek zo gecharmeerd van het zwart-wit geblokte vierkantje of de ‘transparante’ code van Visualead?
Niet omdat het communistische land geen idee heeft van mobile of Mobile Marketing. Ook niet omdat de QR code lelijk zou zijn of dat het eenmalig downloaden van een scan-app te veel moeite kost.
Misschien komt het wel omdat Chinese marketeers en consumenten meer gevoel hebben bij de symbolieke verschijningsvorm van de QR code. Feit is in ieder geval dat de QR code daar op allerlei manieren, om offline met online aan elkaar te verbinden, slimmer wordt ingezet.
Getuige de hoeveelheid scans kost het de Chinese consument kennelijk geen enkele moeite om de code te scannen. Wellicht dat de Nederlandse marketeers hieruit de conclusie kunnen trekken dat ze het, wat de QR code betreft, totaal bij het verkeerde eind hebben gehad en kansen gemist.
Met de komst van de Chinese gigastore Alibaba naar Nederland komt het misschien toch nog goed met de QR code hier te lande.
(QR code is een geregistreerde handelsnaam van Denso Wave Incorporated in Japan)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!