Procter & Gamble ('einde van het Mad Men model') en Unilever willen op een andere manier met bureaus gaan werken, met de nadruk op creatie.
Sir Martin Sorrell van WPP zei deze week tijdens de Advertising Week Europe (bron: Campaign) dat hij daar met WPP op in gaat spelen. 'Marc Pritchard (P&G) en Keith Weed (Unilever) signaleren dat we meer agile, flexibeler, minder bureaucratisch en minder gelaagd moeten gaan werken en veel meer vanuit creatief perspectief. Ik heb Pritchard gezegd dat ongeveer 50 procent van wat we doen creatief is, maar dat moet naar 75 procent.'
Volgens Sorrell is WPP al in het proces van aanpassing van de structuur en werpen deze stappen nu al zijn vruchten af. Maar concreet werd de Brit niet over hoe de holding dat dan precies aanpakt. De afgelopen tijd zijn er wel fusies geweest tussen bureaus. Maar volgens Sorrell gaat het met name ook om de samenstelling van de teams die je inzet voor een klant.
Bij de presentatie van de matige jaarcijfers, eerder deze maand, zei hij dat de druk vooral aan de kant van de creatieve bureaus ligt en minder bij de mediabureaus.
Verdere consolidatie
Sorrell ziet de bureaumarkt verder consolideren, onder druk van de consolidatie bij media-eigenaren. Opvallend is dat de focus van WPP wel liggen op acquisities. Het zou dan wel vooral gaan om kleine bedrijven in snel groeiende markten en op gebieden als data, technologie en content.
Sorrell: 'WPP wordt meer creatief en minder bureaucratisch'
De Britse topman zegt dat zijn concern wil voldoen aan de vraag van adverteerders om flexibeler te opereren.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement