Geef je klanten aandacht
"Om mensen te houden moet je van ze houden", zei Cup-A-Soup Sjors ooit in een commercial. Deze gedachte op klanten loslaten, gaat misschien wat ver. Maar hij had een punt. Want geef je je publiek de juiste aandacht, dan vinden ze je aardig en kopen ze meer spullen bij je. Dat weet elke kruidenier.
Praat normaal met je lezer
Misschien is aardig niet eens het belangrijkste. Als je klanten op zijn minst maar tevreden zijn. Alleen, hoe maak je dat verwende switchende koopvee blij? Onder andere door normaal met ze te praten.
Romeo-marketing
Natuurlijk is het voor marketeers lekker om verbaal los te gaan in commercials, op abri's en online. Ze doen er alles aan om het hart van hun geliefde prospects te veroveren. Romeo doet het ze niet na. Maar hebben ze eenmaal verkering met hun klant, dan verslapt de aandacht en gaan ze slordiger communiceren. Bijvoorbeeld door onduidelijke brieven en e-mails te sturen. Het nieuwe is eraf, kijken of er nog andere consumenten te versieren zijn.
Onverschilligheid jaagt klanten weg
Als je geliefde je verwaarloost, maak je het uit. Klanten doen dat ook. Maar liefst 68% van klanten die weglopen, zegt dit te doen door de onverschillige houding van de aanbieder.
Dagelijkse vaagtaal
Slordige tekst is een teken van onverschilligheid. "Geachte Bas Van Veen, Helaas kunnen wij nog niet aan uw verzoek voldoen omdat de door u op het aanvraagformulier vermelde gegevens die nodig zijn om u in te schrijven in ons bestand namelijk onvoldoende zijn." Voordat je gaat lachen, lees eerst even een paar brieven en servicemails van je eigen organisatie. Dit soort vaagtaal krijgen we helaas nog steeds dagelijks onder ogen.
Bedrijven halen bezem door hun servicecopy
Afgelopen jaar merkte ik dat gelukkig steeds meer bedrijven en organisaties hun servicecopy onder handen laten nemen. Dit betekent dat ze de bezem halen door alle communicatie-uitingen in het serviceproces. Van welkomstbrief tot bevestigingsmail: ze moeten foutloos, lekker leesbaar, in duidelijke taal en vanuit het perspectief van de lezer worden geschreven. Alsof je het ze persoonlijk vertelt.
Laaghangend marketingfruit
Alerte marketeers snappen dat servicecopy laaghangend marketingfruit is. Een goedgeschreven servicebrief is misschien niet zo sexy als de abriposter waar jouw naam onder staat. Hij slaat in ieder geval geen wak in je marketingbudget en hij beschermt je sales.
Zo ga je om met ongeïnteresseerde bedrijven
Ricky Grevais (tenenkrommende David Brent in The Office) steelt de show in een rollenspel waarin hij voordoet hoe je omgaat met bedrijven 'who don't care'.
David Brent's Hotel Role Play - The Office - BBC
Schrijftips
Schrijftip #1: varieer in zinslengte
Schrijftip #2: praat normaal
Schrijftip #3: schrijf vanuit je lezer
Schrijftip #4: hou vaart in je tekst
Schrijftip #5: gebruik (sub)koppen
Schrijftip #6: let op je alinealengte
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!