Is je e-copy niet verzorgd, dan wordt het steeds lastiger spullen te verkopen in je webwinkel.
Als je in 2014 je serviceteksten niet onder handen neemt, lopen je klanten weg. Waarom?
Hè, hè, we zijn er. Google stuurt Hummingbird op pad om relevante content te zoeken. Het bewijst dat zelfs een robot goed geschreven tekst waardeert.
"Paragraphs are like a woman's skirt: short enough to keep it interesting but long enough to cover the essentials", zei de schrijvende priester Ronald Knox ooit. Zijn woorden zijn licht verhaspeld en leiden nu een eigen leven in copywritersland. Vrij vertaald: gebruik voldoende tekst om je punt te maken, maar ga niet zwammen. Schrijfwet nummer 6: let op je alinealengte.
Het zijn de proppers voor je woordendisco, de fakkels langs je taaltuinpad, de verkeersborden op je letterknooppunt: headings en subheadings. Ze lokken de lezer naar je verhaal en wijzen aan welke informatie in welke alinea staat. Over de soorten kopregels en hoe je ze toepast, gaat de vijfde schrijfwet van escobar.
Wat is er aan de hand als een tekst 'niet lekker loopt'? Waarschijnlijk schuren de zinnen dan tegen te veel linguïstische remblokken aan. Heel irritant, want hoe soepeler je door een tekst heenglijdt, hoe groter de kans dat de boodschap blijft hangen en je lezer er iets mee doet. Hou vaart in je tekst, altijd en overal. Daarover gaat de vierde schrijfwet van escobar.
Het gaat er niet om wat je kunt vertellen, maar wat je lezer wil weten. Een veelgemaakte fout is alles opschrijven wat je te zeggen hebt, zonder je af te vragen of je doelgroep daar iets aan heeft. Volgens de derde schrijfwet communiceer je vanuit het perspectief van de lezer. Lijkt makkelijk, en toch: doe het maar eens.
"Met betrekking tot de scope van het project is het niet ondenkbaar dat de implementatie uitgefaseerd wordt om synergie te borgen." Lach er maar om, je schrijft dit soort onzin vast ook wel eens. Waarom eigenlijk? Niemand leest graag taaie tekst, het irriteert en laat je kassa niet rinkelen. Daarom tip nummer twee voor commercieel schrijven: praat normaal.
Commercieel schrijven is helemaal niet zo moeilijk. Natuurlijk, voor veel mensen is het lastig om hun lezers in beweging te brengen met de letters die ze op papier zetten. Maar met een paar handige schrijftips kom je een heel eind. Schrijftip nummer 1: varieer in zinslengte. Wissel korte en lange zinnen slim af en loods je lezer soepel door de tekst.
Een beetje marketeer is in zijn gouden cirkelkoorts op zoek naar de 'why' van zijn organisatie. Waarom doet ons bedrijf wat we doen, wat is ons verhaal? Met die story zit het vaak wel goed. Maar hoe ga je 'm tellen?