Als content een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie is, wie gaat dan alle teksten, visuals en filmpjes regelen? Contentmarketing is behoorlijk arbeidsintensief, dus je hebt een goed team nodig. Krijg je dit niet van je leidinggevende, zeg dan je baan op. Of geef op zijn minst de opdracht terug, want zonder de juiste mensen wordt het niks. Hoe je dreamteam eruit ziet? Heel simpel: je hebt beslissers, regelaars, denkers, leveranciers en makers nodig.
1. De contentbaas beslist
Iedereen heeft een mening over content, daarom heb je een baas nodig. Een beslisser die een einde maakt aan de discussie over 'je' en 'u'. Iemand die zeven productvoordelen in een alinea terugbrengt naar drie. Die soms een gewaagde subkop durft te laten staan. Of een beeld afkeurt, omdat het niet in lijn is met de huisstijl. Wat mij opvalt, is dat weinig organisaties zo iemand hebben. Met als gevolg: zouteloze, niet onderscheidende compromis-content waar je doelgroep niets aan heeft.
Een goede contentchef is in de positie om beslissingen te nemen. Bijvoorbeeld als Legal&Compliance en Marketing in de clinch liggen over een tekst. Daarnaast zet hij content in als volwaardig marketingmiddel. Dus niet: 'O ja, we hebben ook nog leuke plaatjes, filmpjes en wat tekst nodig voor de nieuwe site', maar content volledig integreren in een communicatietraject. Goede content sluit in zijn ogen aan op de marketingdoelstellingen van de organisatie en de belevingswereld van de klant.
2. De content-coördinator regelt
De content-coördinator - of CoCo - verzamelt input, schrijft de briefing, maakt en bewaakt de planning en jaagt alle partijen na. Hij controleert art en copy en regeert met ijzeren hand het contentproces. Een regelneef of -nicht in hart en nieren met gevoel voor commerciële communicatie. Ze zijn dun gezaaid, dus heb je een goede CoCo in je team: koesteren!
3. Business Intelligence denkt en meet
Verkenners en cijferfreaks. De denkers van de afdeling Business Intelligence zijn de oren, ogen en voelsprieten van het content-team. Goede BI'ers weten waar de klant écht behoefte aan heeft, houden trends in de gaten en gooien regelmatig een inzicht in de groep. En niet te vergeten: ze bedenken een contentstrategie en meten de resultaten van alle content-inspanningen. Met dat meten achteraf zit het wel goed, maar ik mis vaak de klantinzichten in een briefing vooraf. Op welk probleem van je doelgroep moet je content een antwoord geven?
4. De content-eigenaar vertelt
Input haal je bij de content-eigenaren. Meestal product of marketing managers, maar het kunnen net zo goed IT-managers, HR-medewerkers of juristen zijn. Zij vertellen de bedrijfsverhalen die de tekstschrijvers en beeldmakers uiteindelijk gaan vertalen naar content. Bekend fenomeen: een contenteigenaar wil vaak meer vertellen dan mogelijk is. Maar als je de juiste vragen stelt en hem dwingt te kiezen welke informatie het belangrijkst is, dan scheelt dat een hoop zinloze discussies.
5. De redacteur maakt
Je redactie is een team binnen je content-team. Of je nou redacteuren in huis hebt of ze inhuurt bij een bureau, zorg ervoor dat je elke redacteur laat doen waar hij goed in is. Dit is namelijk een grote valkuil waar veel bedrijven intrappen. Als je in je vrije tijd mooie foto's van paardenbloemen maakt, wil dat nog niet zeggen dat je een goede fotograaf bent. Of als je het alfabet kent en je had op school een zeven voor Nederlands, dan wil dat niet automatisch zeggen dat je wervende teksten kunt schrijven en controleren. Content maken is een vak. Je kunt het best zelf doen, net als je eigen haar knippen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!