Vaagtaal
Het is heel begrijpelijk: je moet een tekst schrijven, je hebt er geen zin in en je to-do-lijst is vol. Dan ga je automatisch zwammen. Eerlijk is eerlijk, zelfs copywriters hebben er wel eens last van. Als je moe of niet geconcentreerd bent en het onderwerp boeit je niet echt, rolt er bijna per definitie vaagtaal uit je pen.
Snap je het zelf wel?
Lezers houden helemaal niet van onduidelijke tekst. Ook je hoogopgeleide b2b-doelgroep niet. Schrijf fris, direct en daarmee onderscheidend. Gewone woorden zijn niet ‘dom’, ze doen hun werk prima. Ze stellen je uitstekend in staat om uit te leggen wat je over wilt brengen. Lukt dat niet in normale taal, dan snap je het zelf niet of klopt de informatie niet.
Prio in je bila
Natuurlijk, jargon mag je absoluut gebruiken. Corporate governance heet nou eenmaal corporate governance en niet organisatiebestuur of iets dergelijks. Maar overdrijf niet. Je mag best iets anders verzinnen voor bilaatje, no-brainer of customer focus.
Saaie informatie bestaat niet, een saai verhaal wel
Ricky Gervais legt op Fast Company uit hoe zijn schrijfcarrière begon met het saaiste verhaal dat hij kon verzinnen.
Ouwe woorden moeten weg
Vermijd verouderde woorden. Zeker als je ook een neutraal en eigentijds synoniem kunt gebruiken. Denk aan de taal als een boekenkast met planken. Waarom zou je iemand op zijn tenen laten staan om iets te pakken? Onnodig bukken is het andere uiterste. Kies zo veel mogelijk voor een gangbaar en breed toegankelijk taalregister. Ofwel: schrijf op heuphoogte.
Schrijftips
• Tevens, middels (is zelfs een taalfout), indien en alsmede zijn de meest gebruikte wollige woorden: gebruik synoniemen
• Laat je moeder je tekst lezen en vraag welke woorden ze niet begrijpt
• Schrijf zoals je je verhaal zou vertellen op een verjaardag of in de kroeg
Lees ook
#1: varieer in zinslengte">Schrijftip #1: varieer in zinslengte
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!