Onze punaises zijn de beste
"Onze punaises hebben roestvrijstalen drukkoppen, voorzien van een hoogglans pvc-omhulzing. De taps toelopende pin is bevestigd aan de drukkop door middel van puntlastechniek." Ojajoh? Ik denk dat je doelgroep eerder je punaises koopt door iets als: "Deze punaise druk je heel soepel in elke zachte ondergrond. Geen last meer van rode duimen, geknakte pinnen of loslatende dopjes. Of je nou een kindertekening of factsheet ophangt."
Ingesprektoon
Schrijf je vanuit de ik- of wij-vorm, dan krijg je eenrichtingsverkeer. Leuk dat je veel vakkennis hebt, maar het levert afstandelijke teksten op doordat je lezer zich niet aangesproken voelt. Probeer altijd met hem in gesprek te gaan en te blijven. Beperk je tot wat hij nodig heeft en verwacht te krijgen, op die plek en dat moment. Meer informatie maakt de tekst onnodig lang, met het risico dat je lezer het kind met het badwater weggooit.
Je koopt wat je kent
Herkenning is een van de krachtigste emoties die je bij je publiek kunt losmaken. Het bepaalt voor meer dan 50% of een tekst commercieel/wervend is. Een lezer die aanvoelt dat je hem begrijpt (of begrijpt dat je hem aanvoelt), zal je tekst graag lezen. Het gaat namelijk over hem, dus je vergroot zijn belang om door te lezen. Verdiep je daarom in de problemen en informatiebehoefte van je doelgroep en geef veel praktische voorbeelden.
Schizofrene hobby
Wat helpt, is een dialoog schrijven met een fictieve maar representatieve gesprekspartner. Als je daarmee klaar bent, haal je zijn of haar vragen en antwoorden eruit. En ja, dat kan inderdaad een schizofrene hobby zijn, want je gesprekspartner zit niet voor je. Maar elke goede copywriter werkt op een soortgelijke manier.
In dit TED-filmpje zie je wat er gebeurt als je met stemmen in je hoofd schrijft. Het gaat over fictie, maar de techniek kun je net zo goed toepassen op commerciële teksten.
Neefje van negen
Leuke tip: als je een ingewikkelde boodschap moet communiceren, doe dat dan eerst in een nepmail aan je neefje van negen. Leg bijvoorbeeld maar eens in zijn taal uit wat tante Wilma bij de Belastingdienst doet. Briljante oefening die je dwingt om je boodschap simpel en doeltreffend te formuleren.
Persona's
Wil je klantgericht denken, schrijf dan ook klantgericht. Gelukkig nemen steeds meer marketeers tijd en moeite om persona's te laten maken. Je doelgroep krijgt zo een gezicht, een naam, een karakter. Zodat je met ze kunt praten over wat ze willen, in plaats van tegen ze over jezelf.
Schrijftips
• Praat met je doelgroep in plaats van tegen ze: ga altijd een dialoog aan, zelfs in geschreven tekst
• Schrijf voor één fictieve persoon
• Verdiep je in de problemen en informatiebehoefte van je lezer
Lees ook
#1: varieer in zinslengte">Schrijftip #1: varieer in zinslengte
#2: praat normaal">Schrijftip #2: praat normaal
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!