Google houdt van goede tekst

Hè, hè, we zijn er. Google stuurt Hummingbird op pad om relevante content te zoeken. Het bewijst dat zelfs een robot goed geschreven tekst waardeert.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Kolibri killt seo-terreur
Met het nieuwe lijkt goede tekst te winnen van zoekwoorden metselen. Betekent dit het einde van de seo-terreur? Ik hoop het wel, want nu kunnen copywriters weer doen waar ze goed in zijn: teksten schrijven die je doelgroep graag leest.

Keywords proppen
Een jaar of zeven geleden kwam je nog hoog in Google als je stiekem een onderwaterpagina voltikte met de juiste keywords. Dat vond Google niet fijn, dus moest je de zoekwoorden slim in je tekst proppen. Het liefst &;op de H1 en de H2&;. Maar ook in je title tags, metadescriptions en alt-teksten. Hele cursussen hebben we ervoor gevolgd. En een heuse seo-subindustrie schoot uit de grond. Inclusief goeroes, experts en fullservice seo-bureaus.

Google-game, set, match
We dachten heel stoer de Grote Zoekmachine te kunnen outsmarten. . Dus gooit het alle hekken dicht, laat echt niets meer los over de rankingmethode en zijn we weer terug bij af. Of toch niet? Ik denk dat Hummingbird een zegen is voor de marketingwereld. Want in de rat race met Google lijkt iedereen te zijn vergeten om wie het altijd heeft gedraaid: de klant. Het komt er meer dan ooit op aan dat marketeers écht in gesprek gaan met hun doelgroepen.

Schreeuwen zonder verhaal
Na jaren van aandacht trekken en opvallen, worden de marketingpapegaaien wakkergeschud door de Google-kolibri en komen we allemaal tot het briljante inzicht dat onze doelgroepen gewoon een goed verhaal willen horen. Duidelijke taal, eerlijke communicatie en zonder taalfouten.

Praat normaal op je site
Begin bijvoorbeeld gewoon eens op je site uit te leggen in normale taal hoe een hypotheekconstructie werkt, hoe een verkoopprijs is opgebouwd of wat je moet kunnen om bij je bedrijf te mogen solliciteren. Dan word je niet alleen vriendjes met Google, maar ook met je doelgroep.

Schrijftips
: varieer in zinslengte
: praat normaal
: schrijf vanuit je lezer
: hou vaart in je tekst
: gebruik (sub)koppen
: let op je alinealengte

The clues to a great story door Andrew Stanton

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie