Sanoma heeft het
" title="trendsvormers.html#more
">onderzocht: een kleine minderheid van 10 procent van de Nederlanders is doorslaggevend voor trends in consumentengedrag.
In feite was dat altijd al zo, maar het is maar weer eens vastgesteld dat een kleine groep de rest beinvloedt. Ook heeft Sanoma het wat belegen begrip 'trendsetter' opgepimpt en omgevormd tot: Trendsvormer.
Het komt allemaal uit een onderzoek van Sanoma Uitgevers, in samenwerking met TNS NIPO en de Universiteit van Amsterdam, naar de rol van opinieleiders in reclame en marketing in Nederland.
Het is een kleine groep, maar wel een met invloed en dus macht, denkt Sanoma.
'Trendsvormers praten en adviseren graag en kunnen zo een belangrijke rol spelen in het versterken van reclame-effecten. Kennis, overtuigingskracht en een groot sociaal netwerk zijn de ingrediënten voor een succesvolle beïnvloeder. Op al deze aspecten scoort de Trendsvormer hoog.'
Wie zijn dan die Trendvormers?
Trendsvormers zijn, volgens de onderzoekers, betrokken, goed geïnformeerd en delen hun kennis graag met anderen.
Het onderzoek keek onder andere naar hun rol bij kleding en mode.
*91 procent van de Trendsvormers geeft aan regelmatig met anderen over kleding te praten. (Voor de gemiddelde consument is dit 30 procent)
*84 procent van de Trendsvormers vindt het heel belangrijk welke kleren men draagt. (Gemiddelde consument: 59 procent)
*89 procent wordt ook regelmatig door de omgeving om kledingadvies gevraagd. (Gemiddelde consument: 23 procent)
*90 procent kan niet wachten anderen te vertellen wanneer men een succesvolle aankoop heeft gedaan op modegebied. (Gemiddelde consument: 39 procent)
Wat betreft gezond leven geeft 61 procent van de Trendsvormers aan dat hun adviezen waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk ook zijn opgevolgd, tegen 18 procent voor de niet-Trendsvormers.
De Trendsvormer heeft dus overtuigingskracht, vindt Sanoma (of is een buitengewoon oppervlakkige drammer?).
Trendvormers laten natuurlijk ook graag van zich horen. Via social network sites of micro blogging bijvoorbeeld.
Volgens Fred Bronner, hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, betekent deze nieuwe online participatie van consumenten dat het concept van de klassieke opinieleider zal revitaliseren.
Het Trendsvormers onderzoek is uitgevoerd in de periode mei/juni van dit jaar. Gekozen is voor een twee-sporen aanpak.
Via een meer klassieke aanpak is de traditionele opinieleider opgespoord en middels het TNS FutureView Model? is de eigentijdse opinieleider of zogenaamde future shaper getraceerd.
Beide profielen zijn vervolgens gematched met de ruim 2.050 respondenten die aan het onderzoek deelnamen, met de Trendsvormer als resultaat.
Meer resultaten op researchblog.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!