In januari had RTL4 een marktaandeel van 19,5 procent gemiddeld, tegen NPO1 17,1. Met 19,8 (RTL4) en 18,6 (NPO1) hadden de nummers 1 en 2 in week 5 sterke marktaandelen. NPO1 deed het beter dan de week ervoor, onder meer te ‘danken’ aan het NOS Journaal-incident. SBS6 kwam in januari tot een gemiddeld marktaandeel van 7,9 en 8,3 in week 5. De nieuwe zender SBS9 komt gemiddeld uit op 0,7 procent.
Dat blijkt uit de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek (SKO) en GroupM voor de doelgroep 20-49.
Bij de zendergroepen was er stabiliteit ten opzichte van de week ervoor. De vier zenders van RTL hadden samen een aandeel van 31,5 (was 31,7), Ster groeide 0,7 procent in aandeel en SBS zag het aandeel 0,2 procent dalen. De BrandDeli-zenders kwamen uit op 8,2 (-0,5).
Bij de kijkcijferstoppers staan in beide lijsten opnieuw Boer Zoekt Vrouw, Wie Is De Mol? en Divorce hoog. RTL4 had 8 programma’s in de top-15, NPO1 7.
Adformatie biedt wekelijks de marktaandelen 20-49 jaar, waarop de media-inkoop gebaseerd is. Dat gebeurt op basis van de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek en de rapportage van GroupM. De cijfers komen altijd een week later dan de standaard 6+-cijfers, omdat het kijkgedrag dan definitief is en ook het uitgesteld (via harddiskrecorder/opgenomen programma’s) kijken meegenomen kan worden.