Premium

Reclamebureau kán ontwerper van menselijk gedrag zijn

De column van Tom de Bruyne.

Als je de doemdenkers mag geloven, waren we in 2015 bezig met pogingen om de langzame aftakeling van de reclamebranche onder controle te krijgen.

Een doodzonde.

Ik denk dat deze industrie minstens drie keer zo groot en tien keer zo invloedrijk kan zijn. Want de vraagstukken waarvoor reclamebureaus op dit moment voor gevraagd worden, vormen slechts een fractie van de kwesties waarmee we aan de slag zouden kunnen gaan.

Drie problemen

Het grote probleem is dat we onze klanten al jaren wijsmaken dat ze bij ons moeten zijn voor merkcommunicatievraagstukken via media. Dit zorgt voor drie andere problemen.

Eén: de meerderheid van opdrachtgevers vandaag is geen FCMG-merk meer,

Twee: naast communicatie zijn interfaces, webapplicaties en algoritmes veel belangrijker geworden in het beïnvloeden van ons gedrag en onze keuzes. 

Drie: mensen die met een financiële bril naar de dingen kijken, nemen ons ‘theorettes’ - kleine theorieën - over merken gewoon niet serieus.

Het wordt tijd om de economische waarde die we vertegenwoordigen op een ander manier in te vullen: de waarde die een reclamebureau vertegenwoordigt, is het creatief vertalen van diep menselijk inzicht in economische waarde voor de klanten.

Voorspelbaar irrationeel

Wij zouden als geen andere industrie moeten snappen hoe mensen keuzes maken, hoe voorspelbaar irrationeel ze zijn, wat hen motiveert, wat hun mentale en emotionele barrières zijn, hoe verleiding, overtuiging en conversie werken, hoe je gewoontes maakt of breekt en hoe design, psychologie en technologie een rol kunnen spelen in het bedenken van oplossingen.

Als bureaus zich gaan profileren als creatieve beïnvloedingsexperts en ontwerpers van menselijk gedrag, zijn er zo veel meer briefings waarop we gevraagd zullen worden: management-, samenwerkings-, politieke beïnvloedings-, product- en servicedesign-vraagstukken, vraagstukken rond duurzaamheid, welzijn en maatschappelijke betrokkenheid, noem maar op.

Als het ons lukt om deze transformatie te maken, ziet 2016 er zeer goed uit.

Deze column staat in

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie