De bestedingen binnen de wereldwijde entertainment- en mediamarkt groeien de komende vijf jaar met 4,4 procent per jaar, van 1,72 biljoen dollar in 2015 naar 2,14 biljoen in 2020. De bestedingen aan internetreclame en internettoegang groeien het snelst, met respectievelijk 11,1% en 6,8%.
Het contrast met de krantensector is groot. De wereldwijde bestedingen in deze sector dalen gemiddeld met 3,1% per jaar. Dit blijkt uit de PwC Global Entertainment & Media Outlook 2016-2020.
Mediaspecialist Ennèl van Eeden van PwC ziet bestedingspatronen in hoog tempo veranderen. ‘Bestedingen verschuiven van uitgeverijen naar video- en internetbedrijven. Vooral bedrijven die over-the-top diensten (OTT) aanbieden (diensten die via breedband en over het open internet worden aangebodenen, red) en consumentendata te gelde weten te maken, profiteren sterk.’
Door de aanhoudende groei van gratis media is het volgens haar voor de meeste mediabedrijven lastig om organische groei te realiseren.
De outlook analyseert vijf opvallende verschuivingen (shifts) in de entertainment- mediasector.
1. Demografie: jongeren motor achter mondiale groei
De outlook toont een sterke correlatie tussen leeftijd en de groei van entertainment- en mediabestedingen. In de tien jongste doelgroepsegmenten is die groei drie keer zo snel als in de tien oudste. Jongeren zijn flexibel in hun consumptiegedrag, passen zich snel aan en besteden 'digitaal' veel meer dan ouderen. Jongeren onder 35 jaar besteden nu al meer aan digitale entertainment en media dan aan niet-digitale entertainment en media.
2. Competitie: content is still ‘king’
In een wereld waar Netflix op één dag een nieuwe release kan lanceren in 130 landen, zou je veronderstellen dat content wereldwijd steeds homogener wordt. De realiteit is dat ook de kracht van lokale content toeneemt.
3. Consumptie: the joy of bundles
Consumenten willen het liefst al hun content geaggregeerd op één platform. Dit leidt tot een boeiende krachtenstrijd; kabelaars, tv-zenders, technologiebedrijven en telecombedrijven vechten allemaal voor toegang tot de consument.
4. Geografisch: gevarieerde groeipatronen
Mediabedrijven blijven focussen op grote markten als de VS en China. Door hun omvang zorgen deze markten voor de sterkste absolute groei in mediabestedingen. Disruptie zorgt echter voor verschillende groeitempi. Zo worden in China elke dag vijftien nieuwe bioscoopzalen geopend. De outlook voorspelt dat in de grootste bioscoopmarkt in 2017 niet langer de VS zal zijn, maar China. Bestedingen (oplage en advertentie) aan dagbladen nemen in nagenoeg alle markten af, met uitzondering in Latijns-Amerika.
5. Transformatie: Traditionele scheidslijnen vervagen
Traditionele uitgevers worden hybride technologiebedrijven, terwijl steeds meer technologiebedrijven veranderen in hybride mediabedrijven. Veel reclamebureaus weten zich te herpositioneren als belangrijke spelers op gebied van digitale technologie, data analyse en programmatic media buying. Retailers zijn actief op het gebied van sociale media, mobiele apps en e-commerce en lanceren zelf content, zoals miniseries, op YouTube. En ondanks de neergaande lezersmarkten investeren e-tailers in vertrouwde, sterke krantenmerken. Zo hebben Alibaba en Amazon onlangs respectievelijk China Morning Paper en Washington Post gekocht.
Volgens de outlook onderstreept deze vijfde shift de middelpuntzoekende kracht van een merk in combinatie met creativiteit, technologie en digitalisering. Door transformaties vervagen traditionele scheidslijnen. ‘Het silo-denken tussen media en technologie is voorgoed doorbroken’, aldus Van Eeden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!