PR-bureau’s en PR-afdelingen leven in stenentijdperk

Bijna ieder PR-Bureau of afdeling bij grote organisatie heeft het. Een eigen Excel bestandje of een eigenhandig in elkaar geknutselde database. Het goud van de organisatie: de mediacontacten. Een beetje PR-bureau met verschillende consultants heeft zelfs meer van die lijstjes en de consultants onderling zetten er ook nog een password op.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Want ja… het zijn jouw persoonlijke contacten, mobiele nummers en mailadressen. Jij hebt een relatie met journalist X en daarmee kun jij dus scoren ten opzichte van collega Y. Laat ik vooropstellen… ik heb me er zelf ook schuldig aangemaakt. En gelukkig komt de wijsheid met de jaren. Er zijn gelukkig ook bureau’s die het beter doen.

In Engeland zijn ze op het gebied van mediadatabases een stuk verder. Daar outsourcen ze dit al jaren en leven ze wat minder in het stenentijdperk. Zo is er (uitgever United Business Media) en (uitgever Cision). Beide hebben duizenden PR-bureau’s en bedrijven als klant. Interessant is dat de uitgever maar ook de klanten de databases op orde houden. Hier profiteert iedereen direct van bij het maken van selecties. Het gaat er niet om dat je een journalist kent en dat je in bezit bent van zijn mobiele nummer. Het gaat om wat je hem te bieden hebt: een goed achtergrondverhaal, een mooie primeur, een keihard nieuwsfeit etc etc.

In Nederland zijn we nog niet zover. Wij delen niet graag maar houden zelf de informatie voor ons. Je neemt een abonnement op ANP Perssupport om zelf je persbericht te plaatsen en verder fröbel je dus maar wat aan. Toch is er hoop aan de horizon. Ju kunt een abonnement nemen op de database Mediadisk, dat ook de Nederlandse media in kaart heeft gebracht. Verder is er . Tenslotte is er ook , een product van Nijgh Periodieken, onder meer uitgever van de Handboeken van de Nederlandse Pers. Boeken die het uitstekend doen om je computerscherm wat op te krikken op de goede Arbo hoogte.

ANP/PR Newswire en PersManager proberen het Angelsaksische ‘delen’ in Nederland te promoten. Je moet immers nooit zelf je database willen bijhouden. Dat lukt je nooit goed. Je wilt toch niet de adressen van 800 huis-aan-huis krantjes checken? Nee, uitbesteden die handel en richt je op advies en het arrangeren van een goed verhaal. Mijn advies aan ANP/PR Newswire en PersManager: sloop de mogelijkheid om privé-data toe te voegen meteen uit het programma. Want dan krijg je weer lijstjes… en dan zijn we een beetje halfslachtig persdata aan het delen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie