PIM Marketing Wetenschapsprijs 2009 naar Remco Prins van de Erasmus Universiteit

De jury vond het ‘een proefschrift van zowel wetenschappelijk hoog niveau als voor de marketingpraktijk zeer relevant’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vanavond was de uitreiking van de en die ging naar het proefschrift “Modeling Consumer Adoption and usage of value added mobile service” van Remco Prins (Erasmus Universiteit Rotterdam).

Zowel op wetenschappelijk niveau als op toegevoegde waarde voor het marketing vak en praktische toepasbaarheid behoort tot de top, vond de jury, die bestaat uit marketeers, wetenschappers en vakjournalisten.

In totaal zijn er 17 proefschriften uit het jaar 2008 geselecteerd die marketing georiënteerd waren en waarbij onderzoek aan een Nederlandse universiteit heeft plaatsgevonden. Uiteindelijk zijn er genomineerd voor de marketing wetenschapsprijs.

Een proefschrift over adoptie en verspreiding van nieuwe producten van Joep Arts (VU)
Een proefschrift over de adoptie van mobiele diensten van Remco Prins (EUR)
Een proefschrift over onbewuste effecten bij merken van Jia Liu (UvT)

De 4 criteria waarop de proefschriften beoordeeld zijn: wetenschappelijk niveau (30 procent), toegevoegde waarde voor het marketing vakgebied (30 procent), de praktische toepasbaarheid (30 procent) en tenslotte de opbouw, structuur en toegankelijkheid (10 procent).

De gewogen gemiddelden van de proefschriften vielen dit jaar binnen een bandbreedte van 4,29 en 7,56. Deze scores zijn hoger dan die van vorig jaar.

Het proefschrift van Prins is van wetenschappelijke topklasse. In het onderzoek is gebruik gemaakt van veel consumentendata uit een groot aantal landen. Daarnaast zijn moderne modelleringstechnieken toegepast.

De jury: ‘Adoptie van producten en diensten is een belangrijk tijdloos onderwerp voor zowel retailers als fabrikanten. De samenstelling van assortimenten en productlijnen hebben een significante invloed op de winsten van retailers en fabrikanten. Het proefschrift geeft inzicht welke afwegingsprocessen cosumenten maken in hun keuze van een product binnen een assortiment.’

‘Dit proefschrift heeft aangetoond dat wetenschappelijk topniveau niet haaks hoeft te staan op de praktische toepasbaarheid. De jury vind het proefschrift van Remco Prins een mooi voorbeeld hoe marketeers van een onderneming samen werken met een marketing wetenschapper.

‘Waarbij de marketeers waardevolle inzichten krijgen over hoe zij de adoptie van hun diensten verder kunnen verbeteren en de marketingwetenschap belangrijke inzichten verwerft die het marketing vakgebied weer verder helpt.

‘De jury hoopt van harte dit principe op de Nederlandse universiteiten navolging gaat krijgen. Daarnaast hoopt de jury dat o.a. door dit proefschrift organisaties gestimuleerd worden interactie te zoeken met universiteiten, kennis te nemen van wetenschappelijk werk en bereid zijn mee te werken aan toekomstig wetenschappelijk marketing onderzoek.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie