Piet Bakker: 'Dagbladen goochelen met digitale oplagen'

Bakker zegt dat er zoveel verschillende abonnementsvormen zijn, dat het lastig wordt oplages van kranten met elkaar te vergelijken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In een analyse voor Villamedia concludeert media-onderzoeker Piet Bakker dat de Nederlandse dagbladen goochelen met hun digitale oplagen. Doordat er zoveel verschillende vormen van abonnementen zijn, wordt het volgens Bakker lastig om oplages van kranten met elkaar te vergelijken.

Het aantal digitale abonnees van dagbladen groeit volgens Bakker wel, maar daar wordt volgens hem een stuk minder mee verdiend dan met de papieren oplage. De &;krantenprofessor&;: ‘De digitale groei is veelbelovend maar de wijze waarop die oplage gemeten wordt, is volgens uitgevers en hoofdredacteuren frustrerend en onduidelijk, omdat iedereen het op een andere manier lijkt te doen. Een realistischer systeem en inzicht in het daadwerkelijk leesgedrag zou meer dan handig zijn.’

Meer bij

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie