Peter de Mönnink zegt deze week in een interview dat deze week in Adformatie verschijnt dat hij er niet aan wil dat het bedrijf SBS en met name vlaggenschip SBS6 het minder goed zouden doen.
‘Tot september hebben we een heel goede run gehad op veel aspecten. Tv is voor een groot deel dagkoersen. Ik vergelijk het wel eens met een casino. Je koopt fiches: de programma’s. Die ga je inzetten in het casino dat free to air televisie heet. Soms win je en soms niet.’
Hij zegt het ‘fascinerend’ te vinden dat SBS vaak wordt vergeleken met RTL. ‘Wij zijn geen RTL en niemand heeft dat de afgelopen jaren geroepen. Wij zouden heel graag wat minder volatiel willen zijn, maar zijn tevreden met onze performance. Ik zou natuurlijk een groter marktaandeel willen hebben in de tv-markt, maar het is lastig om een beweging te creëren die je een aantal procentpunten laat stijgen. Dus ga je terug naar je doelstellingen. Een realistisch doel is dat we de grp’s die we afspreken ook daadwerkelijk uitleveren en dat lukt. Zolang wij dat doen is het goed.’
'Imago's zijn hardnekkig'
Toch is er in de media altijd een bepaalde hogere verwachting van SBS. Dat erkent hij. ‘Imago’s zijn heel hardnekkig. Verandering van imago is simpelweg lastig. De beeldvorming rond SBS komt van een relatief klein aantal mensen. So be it. Zo zit die wereld in elkaar. Het wordt vervelend op het moment dat de mensen ongeïnformeerd zijn en dat als feit brengen.’
‘Mensen hebben nou eenmaal een sterke opinie over tv en alles en iedereen die op het scherm verschijnt’, gaat hij verder. ‘Het is een enorm sterke identificatie of non-identificatie. Mensen mogen van mij van alles vinden van SBS en zijn zenders, daar heb ik helemaal geen moeite mee. Het spitst zich vaak toe op SBS6, maar je moet je wel realiseren dat SBS een groep is met vier zenders en online videoplatform Kijk. De beeldvorming rond bijvoorbeeld Veronica en NET5 is weer heel anders dan die rond SBS6.’
Weer een nieuwe programmabaas
Toch gebeurt er veel rond SBS, zoals het aanstellen van wederom een nieuwe programmabaas. Remco van Leen (ex-AvroTros) is in oktober begonnen als nieuwe zenderdirecteur van de groep als opvolger van Peter Lubbers, die er slechts een jaar zat. Karin de Groot werd onlangs benoemd tot zendermanager van SBS6.
Het klopt dat er veel wisselingen zijn, erkent De Mönnink ‘Maar het zoeken naar een programmadirecteur die op het juiste moment in tijd de juiste match heeft met de materie is verschrikkelijk moeilijk. Dat betekent zeker niet dat mensen die de functie eerder hebben gehad niet competent zijn. Dat is volstrekt niet aan de orde. Het gaat echt om de match. Remco van Leen is directeur content geworden en die functietitel krijgt hij niet voor niets, want het is breder dan alleen programmacontent. Mijn verwachting is dat we met hem ook echt invulling weten te geven aan wat ons voor ogen staat bij SBS.’
Het hele interview met Peter de Mönnink is vrijdag te lezen in de nieuwe Adformatie
Foto: Jerome de Lint
Peter de Mönnink is vandaag een van de sprekers op het uitverkochte GMC.
Peter de Mönnink: ‘Beeldvorming rond SBS komt van een relatief klein aantal mensen’
De CEO van Sanoma/SBS is tevreden over hoe de SBS-zenders gedijen binnen de tv-markt en spreekt zich uit over het imago van de zender.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement