Opleiding zoekt naam en inhoud

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sinds dit schooljaar bestaat er aan de Hogeschool van Rotterdam (HRO) een nieuwe opleiding . Ik ben daar bij betrokken als docent, maar nu is mij ook gevraagd mee te denken over het vervolg van de opleiding. Leuk voor mij denkt u misschien, maar waarom moet dat op Molblog? Daar kom ik later op terug(*).

Voor de opleiding zijn er twee belangrijke vraagstukken waarvoor ik advies zoek van u als Molbloglezer / vakgenoot.

1. Wat is een goede naam voor de opleiding?
2. Hoe vul je zo'n opleiding in?

Wie denkt er mee?

Waar gaat het precies over?
Precies weten we het eigenlijk niet, dat is het probleem. Maar op de website van de HRO staat dit over de opleiding:
"Narrowcasting, mobile marketing, weblogs en digitale televisie. Ben jij diegene die deze nieuwe media weet in te passen in het communicatiebeleid van een bedrijf? Digitale media zijn effectieve communicatiemiddelen. Bij de opleiding Communicatieadviseur Digitale Media leer je hoe je een product of een dienst in de markt kan zetten en welke digitale media je daarbij het beste kan gebruiken. Je bent een specialist die een creatieve communicatiestrategie bedenkt en je advies weet te combineren met de inzet van websites, weblogs, mobile marketing en online marketing. Deze combinatie maakt je als communicatieadviseur extra waardevol en geven je adviezen een modern accent!"

Vraag 1. Wat is een goede naam voor de opleiding?
Communicatie Digitale Media heet het nu. Die naam blijkt nieuwe studenten op het verkeerde been te zetten: het 'Digitale' doet teveel aan techniek denken.

Communicatie Nieuwe Media dan? Of Nieuwe Communicatie? Of Nieuwe Media Communicatie? Nieuwe Communicatiekunde? Of Nieuwe Marketing en Communicatie? Of ...?

Vraag 2. Hoe vul je zo'n opleiding in?
In jaar 1 start je uiteraard met de basis. Voor het vak Marketingmanagement dat ik geef gebruiken we de Principes van Marketing van Good Old(-Fashioned) Kotler. Ik vind dat prima als basis, al is het alleen maar omdat studenten de principes en de terminologie later in de praktijk tegen zullen gaan komen. Bovendien moet de je de basis kennen als je er vanaf wilt wijken.

Maar: hoe lang blijf je stilstaan bij Kotler? Wanneer ruilen we Kotler in voor boeken over nieuwe marketing? En welke boeken dan? Of moeten we sowieso geen boek meer gebruiken?

En dit dan: ontwikkelingen in media gaan snel. Hoe zinvol is het dan om aan eerstejaars te vertellen wat ze de komende vier jaar gaan krijgen? Ik zou niet durven te zeggen waar we over vier jaar allemaal mee bezig zijn. Maar helemaal geen inzicht in het verloop van de studie geven is ook een slechte optie.

(*) Waarom moet dit op Molblog?
Is het oplossen van dergelijke vragen wel iets waar ik Molblog-lezers lastig moet vallen, vroeg ik me af. Ik denk het wel. Het klinkt zwaar, maar het betreft 'De Toekomst' van 'Het Vak'. Ik lees net dat het . Dat maakt de verantwoordelijkheid voor professionals alleen maar groter: willen we in Nederland mensen goed opleiden, dan moeten we relevante en actuele opleidingen hebben.

Daar komt nog bij dat bloggen en de mening vragen aan buitenstaanders erg past bij zo'n opleiding. Practice what you preach, zeg maar.

En tot slot: lezers van Molblog zijn misschien wel potentiele studenten of potentiele werkgevers van die studenten. Dus hoor ik graag wat de betrokkenen ervan vinden (co-creatie!).

Maar iedere andere mening is ook zeer welkom!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie