Online shoppen steeds vaker via mobiel, maar fysieke winkel ook nog populair

78 Procent van de ondervraagden in het onderzoek van Ruigrok NetPanel kan uiteindelijk toch niet zonder fysieke winkels.

Ruigrok NetPanel publiceerde vanochtend de nieuwste editie van het onderzoek ‘Whats Happening Online’, dat sinds 2007 jaarlijks wordt uitgevoerd.

Alle leeftijdsgroepen zijn het afgelopen jaar meer gaan shoppen via hun mobiel, maar de millennial koopt veruit het vaakst iets via zijn of haar smartphone. Volgens Marit Klooster, Managing Partner van Ruigrok NetPanel, komt dat door de ontwikkeling die mobiel internet tegenwoordig doormaakt: &;De smartphone ontwikkelt zich sneller in vergelijking met andere devices. Ook voor shoppen wordt dit een steeds vertrouwder middel. Kijk naar de toename van het gemak van internetbankieren, waarmee banken slim inspelen op de online generatie.&

Nederlanders van 36 jaar en ouder doen ondanks de opmars van de smartphone nog altijd liever aankopen via tablet.

Online betaling
Hoewel de populariteit iets afneemt, blijft IDEAL veruit de meest populaire betaalmethode (77%). De ondervraagden baseren hun keuze voor de betaalmethode met name op de betrouwbaarheid van de webwinkel (70%) en de veiligheid van de betaalmethode (66%). Voor ouderen is veiligheid nog steeds belangrijker dan voor jongeren. Die laten zich daarentegen weer vaker leiden door extra kosten in vergelijking met babyboomers.

Privacy
Online shoppen neemt dus toe, maar dat geldt niet voor het gevoel dat online privacy goed beschermd is. Meer dan de helft van de babyboomers maakt zich zorgen om de veiligheid van zijn of haar persoonlijke gegevens op internet. Dit is zelfs meer dan vorig jaar: 45% in 2015 en 52% in 2016. Ter vergelijking: slechts een kwart van de jongeren is wel eens bezorgd over zijn of haar privacy.

Fysieke winkels
Volgens Klooster nemen we nog geen afscheid van fysieke winkels, nu we zo veelvuldig online onze inkopen doen. &;Uit ons onderzoek blijkt dat bijna 4 op 5 Nederlanders niet zonder de vertrouwde winkels kunnen. De vrees dat we straks alleen nog maar online shoppen en door uitgestorven winkelcentra lopen, lijkt voorlopig dus nog niet aan de orde. Met name voor onze alledaagse boodschappen, meubels en kleding lopen we graag even een winkel binnen.&

Ook de toekomst lijkt rooskleurig voor winkeliers: bijna driekwart van de Nederlanders denkt niet dat winkels in de toekomst overbodig zullen worden, ook niet in 2025.

In totaal hebben 1.054 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld. De steekproef is representatief voor Nederland naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie