‘One Shoe begon met twee laptops aan de keukentafel’

Het geïntegreerd reclame- en internetbureau One Shoe uit Utrecht, viert dit jaar zijn 10-jarig jubileum.

One Shoe combineert digitale disciplines met traditionele reclame en werkt met veertig man voor (inter-)nationale opdrachtgevers zoals DHL, E.ON, Shell LiveWIRE en Universiteit Utrecht.

Vijf vragen aan ceo Michel van Velde (links op de foto).

Wat was de aanleiding om One Shoe te beginnen? ‘Floris Derksen (rechts op de foto) en ik zagen in 2006 een behoefte in de markt voor een geïntegreerd bureau waar alle disciplines onder een dak nauw samenwerken. We waren toen al bezig de customer journey te analyseren en daarop te acteren. De consument maakt gebruik van veel kanalen en touchpoints door elkaar heen en switcht tussen on- en offline. De kracht van One Shoe is dat we geïntegreerde campagnes bedenken en zelf realiseren. Hiermee zorgen we ervoor dat bijvoorbeeld een mooie offline campagne converteert naar een goed presterende website.’

Wat was de grootste uitdaging? ‘De grootste uitdaging was om de markt te overtuigen dat een geïntegreerd bureau efficiënter werkt en betere resultaten levert dan een serie specialistische bureaus die moeten samenwerken. Nog steeds probeert men ons in een hokje de plaatsen terwijl we niet in een digitaal of reclame hokje willen passen. We hebben met succes ons eigen unieke bureau gecreëerd. Ook was het een uitdaging om een omgeving te creëren waar medewerkers met een totaal verschillend DNA (creatives en high-end techies) optimaal konden samenwerken. Dat is gelukt. We hanteren nu bijvoorbeeld ook vaak een Agile methodiek bij onze advertising opdrachten. Dat levert mooie resultaten op.’

Waar heb je spijt van? ‘Eigenlijk heb ik geen spijt van keuzes die we gemaakt hebben. Je maakt namelijk een keuze in een bepaalde tijdgeest. Tuurlijk neem je wel eens een medewerker aan waarvan je later denkt, was dat nou wel handig. Maar daar over nadenken is zonde van de energie. We kijken graag vooruit. We hebben een prachtig bureau dat al 10 jaar zelfstandig groeit en internationaal mooie resultaten laat zien. Die koers zetten we voort.’ 

Wat was je grootste succes? En wat was je grootste mazzel? ‘Misschien was het mazzel dat we op de dag van oprichting een feestje hadden en de eerste persoon die ik sprak op zoek was naar een bureau. Die hebben we dan ook als launching customer binnengehaald. Vanaf toen ging het hard. Zo hard zelfs dat we in 2012 in de Deloitte fast50 belandden op nummer 25 van snelst groeiende bedrijven in Nederland. Is het mazzel of is het een kwestie van de juiste keuzes maken? We zijn trots op ons internationale portfolio met opdrachtgevers als DHL, Meda Pharma en Genzyme.’

Wat zou je anders doen als je weer opnieuw moest beginnen? ‘We wilden in 2006 het bureau starten zonder investeerders of vreemd vermogen. We zijn toen begonnen met twee laptops aan de keukentafel en we hebben in de jaren erna veel talent opgeleid. Misschien hadden we eerder senior talent aan moeten nemen om de groei te faciliteren maar met het investeringsvermogen dat we nu hebben zou ik eigenlijk geen andere keuze maken.’

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie