Emails worden steeds vaker op smartphones en tablets geopend, en berichten worden ook meer doorgeklikt, toch wordt nog steeds het merendeel op de pc gelezen. Dit blijkt uit cijfers van Nationale E-mail Benchmark 2014, die deze week door DDMA naar buiten zijn gebracht. .Het onderzoek is voor derde maal opgezet en door het groeiende mobiele gebruikt is in deze editie voor het eerst een vergelijking opens en kliks meegenomen tussen desktop en mobiel.
De stijging in het mobiele email gebruik geeft goed weer dat het voor mobiel optimaliseren van e-mail, zoals nieuwsbrieven steeds belangrijker wordt. Het percentage unieke opens op mobiel is in de loop van 2013 met circa 24% gestegen (Q4 in vergelijking met Q1). Voor unieke kliks op mobiel is de stijging circa 29%.
Uit het onderzoek blijkt ook dat donderdag de favoriete dag om een e-mailing te verzenden (22,3%), gevolgd door dinsdag (19,1%). De responsratio’s (opens, kliks per afgeleverde e-mail en kliks per geopende e-mail) op doordeweekse dagen laten maar kleine variaties zien. De meeste e-mailings (80,2%) zijn verstuurd tussen 08:00 en 17:00 uur. De grootste piek is om 10:00 uur, en ook om 12:00 en 16:00 zijn er kleine pieken. Vanaf 07:00 kennen de responsratio’s een licht stijgende lijn tot ongeveer 16:00 uur. Opvallend daarin is een piek rond 08:00 uur en een lichte daling rond 13:00 uur. B2C en B2B e-mailings verschillen wel van elkaar. B2C e-mailings die rond 20:00 uur zijn verstuurd, kennen de beste responsratio’s. Bij B2B e-mailings zijn dit de e-mailings die rond 08:00 uur zijn verstuurd. Verder blijkt dat de branches retail e-commerce, retail gemixt en reizen die de minste bounces hebben. Opvallend is dat dit ook de branches zijn met de laagste responsratio’s.
Het gehele onderzoek is hier te downloaden.
Bron: DDMA