Yippie! wil winkelen bij webshops veiliger maken en start met een proef bij Media Markt. Met deze samenwerking willen beide partijnen fraude op internet tegen gaan.
Bezoekers die 'Yippie!' hebben geïnstalleerd en een verdachte webwinkel bezoeken die op Media Markt lijkt, krijgen automatisch een melding dat er iets niet in de haak is.
Yippie! is een zogenoemde ‘add-on of plug-in': een klein programma dat de consument kan installeren in de browser.
Met deze gratis plug-in wordt de klant via een notificatie automatisch gealarmeerd dat hij/zij op een valse website zit.
Media Markt zocht al enige tijd een oplossing om consumenten te beschermen tegen fraude door nepwebsites die zich uitgeven als Media Markt.
Maurice Kroon (Yippie!): 'Nu ontdekken consumenten pas naderhand dat zij door een webshop zijn opgelicht samen met vele anderen. Dat is zonde. Yippie! checkt direct of een shop gerapporteerd is en maakt daarmee een begin aan preventie van online fraude.'
Begin deze week schreef De Telegraaf dat er vorig jaar 43.000 keer aangifte is gedaan van internetoplichting.
In totaal bedroeg de schade volgens de krant minimaal 7,9 miljoen euro, maar volgens de politie ligt het echte bedrag bijna twee keer zo hoog.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!