Nederlanders dol op elektrische fietsen

48 procent omzetgroei dankzij belastingwijziging, aldus GfK.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Alle non-food markten bij elkaar opgeteld laten een groei in de omzet zien van 1,9 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.  Maar dat geldt met name voor de markten van fietsen, telecom en groot- en klein huishoudelijke apparaten. De omzet in consumentenelektronica, doe het zelf en entertainment begint te stabiliseren. Foto, boeken, IT, fashion en toerisme vertonen geen groei.

Dit blijkt uit de Q4 rapportage van GfK Retail Reports.

Fietsen: 48% omzetgroei
In het laatste kwartaal van 2014 is er een run op (elektrische) fietsen ontstaan. De omzet steeg in het vierde kwartaal met 48% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Een belangrijke reden hiervan is de aankondiging van een beperking van de onbelastbare vergoeding van fietsen door de werkgever per 1 januari 2015.

Sim free
Het laatste kwartaal van 2014 laat een positieve ontwikkeling zien in de smart- en mobile phone markt. Een duidelijk gevolg van de nieuwe toestellen die aan het einde van Q3 zijn geïntroduceerd, aldus GfK. De opmars van sim free-toestellen zet verder door. In het vierde kwartaal van 2014, is 53 procent van de nieuwe toestellen een sim free-toestel. In december 2014 ligt het aandeel zelfs op 56 procent.

Groot- en klein huishoudelijk
Met een ruime 14 procent omzetgroei in het laatste kwartaal van 2014 overtreft de groei van de groot huishoudelijk apparaten de verwachtingen. De positieve ontwikkelingen op de huizenmarkt en de toename van energie zuinige apparaten vormen een goede basis voor de groei in verkopen van keukens, witgoed en alle keukenapparatuur.

Met een omzetgroei van 7 procent ten opzichte van het 4e kwartaal in 2013, leveren klein huishoudelijke apparaten een belangrijke bijdrage aan het herstel van de &;elektro&; markt. De kleine keukenapparaten stegen het hardst. Dit segment groeide in het 4e kwartaal bijna 10 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Vooral friteuses, bakplaten, keukenmachines, blenders, sapcentrifuges, en contactgrillen wisten de weg naar de consument te vinden.

Stabilisatie
De omzet van consumentenelektronica en de doe-het-zelfmarkt heeft zich in het vierde kwartaal enigszins gestabiliseerd met een omzetdaling van respectievelijk 1,5 procent en 0,5 procent. In de consumentenelektronica markt ziet GfK wel een verbeterde televisieverkoop en audioproducten. In de doe-het-zelfmarkt groeien de elektrische- en tuingereedschappen.

Entertainment
De markt voor fysieke entertainmentproducten eindigt met een minimale omzetplus van 0,1 procent in vergelijking met Q4 van 2013. De verkoop van DVD&;s en CD&;s blijft dalen. De verkoop van consoles stijgt wel met 55 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De markt voor digitaal entertainment eindigt met groeicijfers. GfK schat in dat de omzet van de digitale muziekmarkt in het vierde kwartaal met 19,9 procent is gestegen ten opzicht van Q4 2013.

Markten die geen omzet groei vertonen: foto, IT, fashion, toerisme en boeken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie