Tekst: Moïra Truijens
Na een strijd van ruim 17 jaar kreeg adidas eindelijk gelijk bij het hof Arnhem - Leeuwarden. In de tussentijd kwam de zaak bij vele rechters op het bureau (het Hof van Justitie EU, de Hoge Raad). Daar ging het onder andere om de vraag óf een 3-strepen patroon wel een merk kan zijn. Het Hof van Justitie EU besliste dat dit zo was. Aardig is dat de zaak ooit begon als kort geding. Het hof neemt nu aan dat er ook na 17 jaar nog steeds ‘voldoende spoedeisend belang’ is bij de vorderingen van adidas, nu de inbreuk nog altijd wordt ontkend.
Het hof is het met adidas eens dat het 3-strepenmerk gezien moet worden als een ‘bekend merk’. Dat volgt uit de omvang van adidas’ sponsoractiviteiten, verkoopgegevens, het marketingbudget en de catalogi uit de periode 1971 - 2014 (waaruit het vele en consequente gebruik uit af te leiden is) en een aantal marktonderzoeken. Ook werkt mee dat adidas doorgaans streng optreedt tegen inbreuken.
Het hof oordeelt dat het 3-strepenmerk en de twee strepen van H&M overeenstemmen. De laatste strepen lopen ook parallel en zijn van gelijke breedte, en ze zijn op een zelfde manier aangebracht over de gehele lengte van de zijkant van de kleding. Door deze overeenstemming en de bekendheid van het 3-strepenmerk is verwarringsgevaar aannemelijk. Dat H&M haar kleding alleen in haar eigen winkels verkoopt, doet daar niets aan af: er kan ook post sale confusion zijn. Verder doet de kleding van H&M afbreuk aan het onderscheidend vermogen en de reputatie van het 3-strepenmerk. Uit marktonderzoeken blijkt dat een aanzienlijk deel van het publiek denkt dat de 2-strepenkleding van adidas afkomstig is. H&M heeft het hof niet kunnen overtuigen van een geldige reden om de strepen op precies deze manier te gebruiken.
Er is daarom sprake van inbreuk. Niet voor het gebruik van het 2-strepenmotief op íeder kledingstuk, maar in ieder geval wel op fitnesskleding, shirts en broeken als die op dezelfde plaats en manier twee strepen hebben. Hoewel de zaak 17 jaar geleden startte en de werkelijk gemaakte proceskosten toen nog niet geclaimd konden worden, krijgt adidas wel een volledige proceskostenvergoeding voor het deel van de procedure ná de verwijzing van de Hoge Raad.
Moïra Truijens is advocaat, senior medewerker bij Hoogenraad & Haak, advertising + IP advocaten
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!