Onderzoek van MTV Networks, Qrius en Uva toont aan dat de muzieksmaak van jongeren verrassend stabiel is.
Vandaag werd op de faculteit Communicatiewetenschap van de UvA in Amsterdam het onderzoek gepresenteerd door prof. dr. Tom ter Bogt.
Driekwart van de ondervraagde jongeren geeft aan dat videoclips die worden uitgezonden op TMF, invloed hebben op de muziek die zij kopen.
In de vroege adolescentie blijken jongeren al gedetailleerde kennis te hebben van genres en categoriseren zij, net als ouderen, muziek in een viertal hoofdstromen; pop, rock, urban en dance.
De populaire muziekindustrie bestaat inmiddels zo'n vijftig jaar, maar longitudinaal wetenschappelijk onderzoek naar de ontwikkeling van muzieksmaak is bijzonder schaars.
In het onderzoeksproject wordt een groep van ongeveer 800 jongeren in de leeftijd 13-29 jaar gedu-rende een periode van tweeëneenhalf jaar tijd, vijf keer ondervraagd over hun muzieksmaak, ook in relatie tot hun stemming en gebruik van muziek. MTV Networks, Qrius en de UvA presenteerden vandaag de resultaten van de eerste drie metingen.
De resultaten:
Jongeren onderscheiden vier grote hoofdstromen in de popmuziek, naast een stijl rondom klassieke muziek:
· · Pop (top 40, boybands, ballads)
· · Rock (rock, heavy metal, gothic, punk, alternative)
· · Urban (hip-hop, R&B, reggae)
· · Dance (dance, trance, techno, eurohouse, hardhouse)
· · Elite (klassiek, jazz)
Het blijkt dat pop en urban populairder zijn onder meisjes en vrouwen. In de dansmuziek is een duidelijke omslag te zien. Twintig jaar geleden was dansmuziek populairder onder meisjes, nu is het populairder onder jongens en jonge mannen.
Ook is de voorkeur voor rock veel minder mannelijk geworden. Zelfs de hardere genres in de rock zijn nu even populair bij meisjes als jongens en met name de populariteit van gothic heeft ervoor gezorgd dat de rock vervrouwelijkt is.
In de loop van de adolescentie vindt er een verwijdering plaats tussen de stijlen rock en pop en tussen rock en urban. Het blijkt dat jongeren met deze muzieksmaken in de loop van hun ontwikkeling die andere stijl minder gaan waarderen.
Een voorliefde voor pop of urban versmelt daarentegen: liefhebbers van een van die stijlen gaan de andere stijl in de loop van de adolescentie ook steeds meer waarderen.
Van adolescenten wordt wel gedacht dat zij snel van smaak wisselen, maar met betrekking tot hun voor- of afkeuren van de vier grote popstromingen blijkt daar niets van: muzieksmaak blijkt een rotsvast gegeven dat in de loop van anderhalf jaar (3 metingen) nauwelijks aan verandering onderhevig is.
In verder onderzoek zal worden nagegaan in hoeverre ook de preferentie voor subgenres en voor artiesten/bands zich ontwikkelt.
Over het onderzoek
De vragen worden online gesteld aan gemiddeld 800 jongeren tussen de 13 en 29 jaar, die deelnemen aan het vaste online jongerenpanel Switch On van MTV Networks en Qrius. In totaal zijn ongeveer 8.000 jongeren en jong volwassenen (van 6 t/m 29 jaar) lid van dit panel. Gezamenlijk vormen zij een afspiegeling van alle jongeren en jong volwassenen in Nederland.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!