Coco Bonito en Haberdashery willen op een positieve manier aandacht vragen voor de situatie in Kenia en hebben een samenwerking opgezet om inkomens van lokale Maasaai-vrouwen te stabiliseren. De vrouwelijke ondernemers lanceren daarom vandaag de Karibu Sunnycord-collectie. Dit is een collectie zonnebrillenkoortjes, die volgens de ondernemers handgemaakt en ontworpen zijn door Solomne, een Maasai vrouw uit Kenia.
Kans om inkomen te verdienen
De vrouwelijke ondernemers vertellen dat de internationale handel en het toerisme voor een groot deel stil is komen te liggen in het Afrikaanse land. Dit betekent dat de verkoop en export van handelswaar een kans biedt voor de vrouwen in Kenia om alsnog een inkomen te verdienen.
Flo Schepers, founder Haberdashery, vertelt over het het Afrikaanse land en de voordelen die de samenwerking met Coco Bonito oplevert : ‘Ons geld is daar veel meer waard. In Kenia is niet een afstand van 1,5 meter het probleem, maar de voedseltekorten. Er dreigt een enorme hongersnood.
We willen de Maasai-vrouwen, met wie Haberdashery al geruime tijd samenwerkt, daarom helpen door zoveel mogelijk producten in te kopen bij ze. We worden erg blij van de samenwerking met Coco Bonito want nu kunnen we een veel grotere investering doen dan dat we in ons eentje zouden kunnen doen. Dankzij de samenwerking hebben we onze Maasai-partner Solomne ook tijdens deze periode een vast inkomen kunnen bieden.’
Trade not Aid.
Schepers legt uit dat Solomne een prachtige Maasai-vrouw is die samen met de mensen uit haar dorp de nieuwe collectie zonnebrillenkoortjes heeft gemaakt en verduidelijkt dat haar vier kinderen gewoon naar school blijven gaan.
Haberdashery zegt te handelen vanuit het 'trade not aid' -principe: met deze economische aanpak van een duurzaam probleem willen de meiden op lange termijn een oplossing bieden tegen het terugvallen van inkomsten. Bij succes van de nieuwe collectie, zo vertellen de ondernemers, wordt het geld direct geherinvesteerd om nieuwe stromen van inkomen bij de Keniaanse makers te generen.
Lees ook: Nieuwe chocoladebar van Tony’s volledig in teken van chocolade en ongelijkheid
Corona in Afrika
Corona op het Afrikaanse continent is een ramp: internationale handel stagneert, landbouwproducten en bloemen worden niet geëxporteerd en toerisme, de sector die zorgt voor eten van miljoenen mensen, ligt stil. Er is niet langer sprake van het ‘Groeicontinent Afrika’. Voor het eerst in jaren zal het bbp van alle landen krimpen met 1,6 procent, dit berekende het internationale Monetair Fonds. Duidelijk is geworden dat de informele economie van straatverkopers en ambachtslieden, vaak met grote families, het eerst werd getroffen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!