MarketResponse hield het onderzoek onder 425 respondenten in Nederland van zestien jaar en ouder. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders vooral energiebedrijven en banken associëren met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Als de Nederlander gevraagd wordt om spontaan een bedrijf te noemen dat aan MVO doet, worden Nuon, Essent, Rabobank, SNS/ASN, ABN Amro en Triodos Bank het vaakst genoemd. Duurzame energie, milieuvervuiling, kinderarbeid en mensenrechten vindt men het belangrijkst. Als Nederlanders de keus hebben tussen MVO op het gebied van milieu, sociale rechtvaardigheid of de Derde Wereld, kiezen ze in 45 procent van de gevallen voor milieu. Sociale rechtvaardigheid is tweede keuze en de Derde Wereld staat op drie. Binnen het thema milieu spreken onderwerpen als duurzaam gebruik van grondstoffen en energie en milieuvervuiling het meest aan.
85 procent van de respondenten vindt het belangrijk dat ondernemingen aan MVO doen en 73 procent ziet het zelfs als een plicht. Toch weetslechts 25 procent van de ondervraagden of producten en diensten die men koopt afkomstig zijn van een bedrijf dat aan MVO doet.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!