Merkstrategie als 'total flow': Over het idealisme van merken

'Bij de Efteling is zelfs de prullenbak betoverend.'

door Rogier Schut

Diit decennium is er één van tegenstellingen. Aan de ene kant oefent de maatschappij een grote (prestatie)druk op ons uit. De competitiedrang is enorm, veel mensen rennen harder dan ze kunnen en fear of missing out maakt ons leven nog meer hectisch. 

Als reactie op die grote maatschappelijke druk is er al zo&;n vijf jaar een sterk groeiende tegenbeweging gaande. Naast de trend van health, yoga en filosofie, zien we dat steeds meer mensen hun afwachtende mentaliteit inruilen voor een aanpakkersmentaliteit. Ze hakken knopen door en durven met volle kracht te gaan voor waar zij in geloven. Zo wagen steeds meer mensen de sprong door hun eigen onderneming op te zetten, volgen ze hun ideaal dat ooit niet meer was dan die verre stip aan de horizon. Ze zijn vastberaden en durven risico te nemen. Alles in het teken van wat zíj willen bereiken.
 
Wij noemen deze manier van denken en doen Total Flow: wie je bent, vertaalt zich in wat je doet. Met 100% energie en enthousiasme gaan voor je ideaal. Zodat je agenda niet meer gevuld is met verplichtingen en dingen die energie kosten, maar met dingen die er écht toe doen en je energie geven.

Merkstrategie als Total Flow:
wie je bent, vertaald in alles wat je doet.
 

Dit geldt ook voor merken. Veel merken spelen met de vraag wie ze nou écht zijn. Ook merken hebben actie te ondernemen. Ook merken verkeren momenteel in een roerige tijd. Zo worstelen veel, vaak ooit succesvolle merken met hun bestaansrecht. En terwijl steeds meer mensen actie ondernemen, zien we dat merken daar doorgaans veel meer moeite mee hebben.
 
Ze krijgen geen vat op de huidige markt, zitten vast in ingewikkelde bedrijfsstructuren of kijken teveel naar wat anderen doen. Om dat vervolgens angstvallig te kopiëren - om maar mee te kunnen komen Dat kost onwijs veel energie - niet de prettigste manier van werken.
 
Gelukkig zien we dat steeds meer merken bezig zijn met hun dromen. Het idealisme begint zich te herpakken en vertaalt zich steeds vaker naar daden. Betekenisvolle daden. Maar hoe zorg je ervoor dat het niet blijft bij die stip aan de horizon?


Dromen is goed, Total Flow gaat verder.
Practice what you preach.
 

Om gemakkelijker beslissingen te maken, passen we het zogenaamde Guiding Principle toe. Dat is één eenvoudige, essentiële zin, die de leidraad vormt voor alles wat je doet. Z;Op een leuke manier wijzer&;. Bij alles wat Quest doet, stellen we de vraag: maakt het op een leuke manier wijzer? Zo ja, doen. Zo nee, niet doen. Het geeft houvast en richting.
 
Verbeter jezelf. Streef naar evolutie, voorkom een revolutie. Hoewel 100% Total Flow altijd je streven moet zijn, is het bereiken ervan onmogelijk. Dat zou immers perfectie betekenen, en geen mens en merk is perfect. Wel is het essentieel dat je jezelf continu verbetert en evolueert. Want zo vermijd je die noodzakelijke, innerlijke revolutie waar zoveel mensen en merken tegenaan lopen.

Voorkom dit en begin te leven volgens jóuw idealen. Ga eens bij jezelf na: wat zit er in jouw merk wat je altijd al zo doet omdat het hoort? Of omdat je het simpelweg altijd al deed en dat wel makkelijk is? Wat draagt nou echt bij?
 
In 5 stappen naar Total Flow, als mens en als merk
  • 1. Stel je ideaal vast. Wat geeft je nu echt energie? Wat is voor jou die verre stip aan de horizon, die sterke innerlijke drive waarmee je elke dag opstaat?
  • 2. Stel jouw belangrijkste waarden vast. Wanneer is iets voor jou écht waardevol? Met andere woorden: wat zijn je aller belangrijkste (kern)waarden? Kies er een stuk of 6 die het meest belangrijk voor je zijn.
  • 3. Breng je ideaal & waarden terug naar één Guiding Principle. Stel één regel op die de basis vormt voor wat je belangrijk vindt, en je stuurt in alles wat je doet. Dat kan een korte zin zijn, zoals Triodos: Meet geld een positieve verandering realiseren. Of juist één veelzeggend woord, zoals de Efteling: betoveren.
  • 4. Toets alles wat je doet aan je Guiding Principle en je waarden. En met alles bedoelen we écht alles. Van je producten tot je stijl, van je medewerkers tot je tone of voice en van je locaties tot je communicatiemiddelen. Klopt alles wat je doet bij de essentie van je merk? Zo is zelfs een prullenbak betoverend bijj de Efteling: Holle Bolle Gijs is een icoon!
  • 5. Schrap wat niet bijdraagt, investeer in wat wél bij draagt en denk na over nieuwe mogelijkheden. Belangrijk: schroom risico&;s niet. Natuurlijk gooi je niet het roer in één keer om, maar bij een ideaal horen stappen die daaraan bijdragen. Hoe zuiverder je leeft, hoe betekenisvoller je wordt. Als mens én als merk.

Rogier Schut is brand director & partner bij Matters Most

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie