Melkunie maakt comeback, Arla gelooft in de kracht van merk & marketing

Loont het om oude merken terug te halen? Vandaag zien we de comeback van het merk Melkunie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Na een afwezigheid van bijna 12 jaar zet Arla Foods met veel enthousiasme Melkunie opnieuw in de markt.
Weliswaar was Melkunie in 2000 ook nog steeds een groot merk met een landelijke distributie en dito bekendheid, toch koos de toenmalige eigenaar ervoor om het merk te saneren ten faveure van het veel onbekendere Campina. Iets wat ik zelf niet snel zou hebben goedgekeurd!
Wat is er mis om met twee consumentenmerken te acteren in die grote consumentenmarkt van zuivel? Supermarkten en consumenten genoeg.
Het heeft veel investeringen gekost om Campina te laden en bekend te maken.
Luister ook naar de op Radio1: NOS radio1, Louis Rippen / Arla.

Arla Foods zet vol in op Melkunie
Nu 12 jaar later zet Arla Foods vol in op Melkunie en dat wordt mede gedragen door een nog immer hoge geholpen merkbekendheid van dat merk.
Dat nu ook de aspecten koeien, natuur ("er is niets veranderd") een hoofdrol spelen is logisch, daar staat dat merk voor.
Campina toevallig ook, dus dat wordt concurreren.
Verder wordt ook het Melkunie merk verder geladen met humor. Humor wat in het verleden altijd prima werkte voor Melkunie.
Je kunt je wel afvragen of de inmiddels bejaarde acteur van vroeger, Peer Mascini, daar nou bij helpt aangezien veel doelgroep consumenten zoals jonge gezinnen met kinderen, de beste man niet kennen. Wellicht had een jongere humorist hier beter op zijn plek geweest.

Oude merknamen blijven in ons geheugen aanwezig
Veelal door fusies en overnames of gewoon door faillissementen verdwijnen merken uit de markt, dat gaat meestal gepaard met weinig of slechte communicatie.
De klant, consument, moet in veel gevallen maar zelf ontdekken dat het merk opeens weg is.
Maar vrijwel alle merken die gesaneerd worden leiden een slapend bestaan en blijven in ons geheugen aanwezig. Dat verklaart ook waarom het merk Melkunie nog zo'n grote bekendheid heeft, wat nu een mooie kickstart is.

Authentieke merken zijn sterker en leven langer
Authentieke merken zoals Melkunie, Rang, Quick, Oilily, Tjolk, allen terug van weggeweest, leven langer en worden makkelijk teruggehaald omdat die eerlijk zijn en een relevante en aanspreekbare propositie hebben.
Het terughalen van authentieke merken past helemaal in deze tijdgeest van onzekerheden en veel negatief nieuws. De hang naar nostalgie is groot en men verlangt steeds meer naar vroeger "toen alles beter was".....ook al blijkt dat zeker niet altijd te kloppen.
In die trendontwikkeling zouden mijn inziens nog een flinke reeks gesaneerde merken kunnen terugkeren zoals daar zijn: Punica, Raider, Domo, King Korn, Libertel, Erres, Ben Bits, Loekie en talloze andere merken.

Oud merk terughalen of nieuw merk bouwen?
Het hebben van sterke merken betaalt zich zeker uit, dat weten vele merkhouders inmiddels uit de praktijk.
Het is een kwestie van rekenen op lange termijn. Nieuwe merken ontwikkelen en bouwen is een kwestie van veel geld en lange adem, maar betaalt zich ook uit.
Als oude, gesaneerde, merken aan bepaalde eisen voldoen, kan het voordeliger zijn om die terug te halen omdat je start met bekendheid.
Wat zijn dan de meest belangrijke eisen voor een terug te halen merk?
- moet in de tijdgeest passen
- mag niet vertrokken zijn op een negatief imago
- het hebben van een redelijke/hoge merkbekendheid is een pré
- de propositie moet nog wel relevant zijn
- de relaunchende partij moet voldoende resources hebben

Ben benieuwd wie zich nog meer met hun come back aandienen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie