Media pakken vrouwelijke ceo's veel harder aan dan mannelijke

Een vrouw in de top is zeldzaam, dus als het mis gaat zal het wel aan haar liggen.

Vrouwelijke ceo’s worden heel wat harder aangepakt in de financieel-economische pers dan mannelijke topmannen. Staat er een vrouw aan het roer bij een onderneming met problemen dan wordt zij in bijna 80 procent van de berichten aangewezen als een oorzaak van de crisis. Voor mannelijke ceo’s bedraagt dat percentage niet meer dan 31.

100x25 campaign
Dat blijkt uit onderzoek van de Rockefeller Foundation en het pr- en onderzoeksbureau Global Strategy Group. Het onderzoek vond plaats in het kader van de zogeheten 100x25 campaign van de Foundation. Doel: 100 vrouwelijke ceo’s in de Fortune 500 in het jaar 2025. Momenteel zijn dat er 23.

Judith Rodin, voorzitter van de Rockefeller Foundation: ‘Vrouwen in de top zijn nog steeds een zeldzaamheid. Als het mis gaat krijgen zij meer aandacht.’

Gezinssituatie
Een andere opvallende uitkomst van het onderzoek is dat in 78 procent van de artikelen over een vrouwelijke ceo haar gezinssituatie aan de orde komt, tegenover 0 procent van de artikelen over een mannelijke leider.

FOTO: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie