De top 100 A-merken is in 2016 weer sterker gegroeid dan in het jaar daarvoor. Dat blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van IRI, die vrijdag is gepubliceerd in Foodmagazine. IRI meldt dat de omzet van de 100 grootste merken binnen supermarkten stijgt met 1,7 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit is 0,4-procentpunt hoger dan in 2015, toen de groei van de merken top 100 1,3 procent bedroeg.
Vers
Maar het groeicijfer van de A-merken ligt fors lager dan de totale marktgroei (2,6 procent). Dat komt door de nog grotere groei van vers, een categorie waar overigens weinig merken aanwezig zijn.
Campina opgeknipt
Marlboro blijft het grootste merk binnen de Nederlandse supermarkten en versterkt haar koppositie dit jaar verder met bijna 5 procent. Dat komt doordat de nummer 2 van vorig jaar, Campina, ervoor gekozen heeft de focus op basiszuivel te versterken, waardoor Campina niet langer als submerk te vinden is op bijvoorbeeld Optimel, Vifit en Goedemorgen. Hierdoor zakt Campina naar een vierde plaats en neemt Douwe Egberts de nieuwe nummer twee positie in, gevolgd door Coca-Cola als de nieuwe nummer drie.
Dit is de top tien van grootste A-merken 2016:
Merk // Omzet in miljoenen // Groei/Daling t.o.v. vorig jaar
MARLBORO // 443,5 // 4,9%
DOUWE EGBERTS // 309,8 // 0,9%
COCA COLA // 285,6 // 1,2%
CAMPINA // 266,3 // 3,7%
HEINEKEN // 244,5 // 1,2%
CAMEL // 209,4 // 7,8%
UNOX // 199,6 // -2,2%
DR OETKER // 187,4 // 1,3%
AMSTEL // 176,6 // 1,9%
GROLSCH // 163,9 // 6,5%
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!