Er blijkt een groot gat te zitten tussen de expertise op het gebied van digitale marketing (digitale strategie, sociale media en inzet van mobile marketing) en de verwachtingen over die expertise van het marketingteam, zo blijkt uit de jaarlijkse CMO Survey (van Duke University, The American Marketing Association (AMA) en Deloitte).
En dat terwijl ‘digital’ als de op twee na belangrijkste marketinginstrument wordt gezien.
Dat is volgens de onderzoekers ook de reden dat uitgaven aan digitale marketing niet op het verwachte niveau zijn.
De groei in marketingbudget is 7,2 procent in augustus 2016, een daling als we kijken naar de 8,7 procent in februari 2015.
De verwachting is dat digitale uitgaven 9,9 procent van het marketingbudget zullen gaan uitmaken, dat was nog 14,7 procent in februari 2015.
Twee belangrijke zaken
Er zijn twee belangrijke zaken die geregeld moet worden: beter meten, maar nog belangrijker: de juiste mensen aan boord krijgen, zegt Christine Moorman, CMO Survey-directeur.
Het ontbreekt in organisaties veelal aan de juiste mensen die de klus kunnen klaren. Volgens Moorman komt dat omdat de ontwikkelingen op dit gebied zo snel zijn gegaan, dat er geen tijd is geweest om goede mensen te vinden.
Ze denkt dat met het vinden van de goede mensen, of het opleiden van de huidige medewerkers beter aan de verwachtingen kan worden voldaan.
Moeite met sociale media
Marketeers hebben op dit moment de meeste moeite met sociale media (uitgaven hieraan zijn 11,7 procent van het marketingbudget). De resultaten van de inzet van sociale media blijven achter bij de verwachting.
Daarnaast blijft het meten van de effectiviteit van de inzet van sociale media een probleem.
Zoals CMO Survey eerder aangaf: 44,1 procent van de ondervraagde bedrijven zegt dat ze niet in staat zijn de impact van de uitgaven helder te krijgen.
Daarnaast zegt 76,3 procent van de ondervraagden dat de marketingafdeling de sociale media beheren, in februari was dat nog 83,9 procent.
Hét moment voor marketing
Ondanks marketeers zich zorgen maken over digitale marketing, is het volgens Moorman wel indrukwekkend dat de marketingrol in bedrijven is uitgebreid.
Minder dan 7 procent zegt dat marketingafdeling is gekrompen, 12,4 procent meldt geen verandering en 11,2 procent geeft aan dat de afdeling aanzienlijk groter wordt.