Het zijn competitieve tijden. Je kunt je als marketeer nauwelijks een lang weekend veroorloven of je ligt alweer een straatlengte achter op de concurrentie - om maar te zwijgen van een vakantie van drie weken. Tank daarom direct na de zomer kennis en inspiratie bij tijdens Brandfuel24’s ‘Marketing Reset 2011’.
Zeven topsprekers onderhouden je in een ICE-trein naar Frankfurt over zaken die onmisbaar zijn voor de marketeer en communicatieprofessional die zijn of haar voorsprong wil behouden of… uitbouwen. De sprekers geven echter eerst een voorzetje op Molblog. Organisator Leo van Sister verzorgt deze nieuwste column.
BrandFuel24’s ‘Marketing RESET 2011’: de perfecte start voor de tweede helft van het jaar.
Marketing is Chaos
Worden merken onthoofd of resetten zij zichzelf?
De wereld om ons heen verandert heel snel, de social media houden ons voortdurend bezig, de globalisering brengt concurrentie en kopieerders/copy cats snel dichterbij, maar erger nog de klant en de consument zijn behoorlijk onvoorspelbaar geworden en tegelijk steeds meer merkontrouw.
We zien stevige trends doorzetten zoals:
• de vergrijzing en daarmee zorgen over zorg en de financiering ervan
• retailers die online gaan en webretailers die (ook) offline gaan
• transparantie als dé norm voor consumenten
• we eten steeds meer buiten de deur, maar het mag niet teveel kosten
• de financiële crises die na 3 jaar nog steeds zaken afremt
• retailers die fabrikanten qua condities verder uitpersen
• social media die alles transparant maken, óók wat je niet wilt
• innovatie wat op een te laag pitje staat
• de automarkt na jarenlang verzet nu de hybride en de electroauto omarmen
• de reclameconsument die steeds meer afkeer krijgt van reclame
Al deze trends zorgen ervoor dat niets hetzelfde blijft en alle oude marketingwetten wankelen. De verzekeraars hebben het altijd al gezegd "resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst".
Marketeers klagen vaak dat ze het overzicht op de gehele marketingoperatie niet meer hebben en hebben daarbij last van het "geen tijd" syndroom, druk-druk-druk met werk, gezin, vrienden, social media en sporten.
Komt het nog wel goed of is marketing als vak aan het wegkwijnen?
The Age of the Consumer
De consument is absoluut in charge en beïnvloedt ons en de wereld met social media als Twitter, Hyves, Facesbook, Linkedin, Youtube en al die talloze andere media.
En wat dacht je van al die hate sites en de vele sites zoals Buzzer en Preferenso waar je jouw eigen mening over merken en bedrijven kwijt kunt.
En dan hebben we nog de vele inkoopcollectieven zoals Groupon, Groepsveiling, Voordeelvandaag, 1dayfly etc..De horeca klaagt al steen en been.
Echte merken passen zich steeds aan!
Ondanks al deze chaotische ontwikkelingen zien we ook merken die zich wel aanpassen aan al deze ontwikkelingen of juist nieuwe proposities ontwikkelen.
Zo zien we HEMA goed op de tijdsgeest zijn merkpropositie consistent uitdragen en verklaren consumenten dat ze "hun HEMA" missen in het buitenland.
En als McDonald’s niet op tijd zijn formule had aangepast en koffiecorners had toegevoegd, was het wellicht al weg geweest.
Ook zien we heldere proposities succesvol zijn, denk daarbij aan simplicity en "one touch" concepten zoals die van TomTom, Google en zeker niet te vergeten Philips.
Een ander merk dat dwars door de recessie heen groeit is Desigual wat in de lastige modewereld met een heel eigen design en fraaie winkels zeer herkenbaar is.
Apple hoort zeker in dit rijtje thuis, door een lange reeks van producten met een hoge innovatiegraad, een zeer aansprekend design en gebruiksgemak gaat Apple als een speer. We zien dan ook dat Apple nu mass customization toepast door prijzen te verlagen.
Ook op het terrein van services zien we mooie succes, Nederlandse webretailers als bol.com en Coolblue gedijen erg goed vooral dankzij uitstekende services en klantgerichtheid.
Daar waar we nog de meeste bestaande (oudere) verzekeraars zien worstelen met hun houding en eerlijkheid naar klanten, zien we nieuwkomers als Ditzo en Inshared helder en makkelijk te pakken proposities naar de markt brengen.
Internationaal gezien is Geox ook een succesvol merk wat o.b.v. een simpele USP en aansprekende vormgeving betaalbare schoenen op de markt zet.
Daarnaast duiken ook typische recessieproposities op zoals de budget uitvaarten (tarieven naar maat en tijdstip) en de wassende stroom van Groupon deals.
RESET lessen
• wees snel(ler)
* wees innovatiever
• zorg dat je altijd aangesloten bent op de (actuele) klantwensen
• ben de “architect” van morgen
• en wees vooral ook creatief
BE DIFFERENT!
Tijdens BrandFuel24 op 5/6 september (28 uur) zullen 7 topsprekers de aanwezige marketing en communicatieprofessionals uitgebreid bijpraten over hun zienswijze en praktijkervaringen met Marketing RESET2.011.
BIJTANKEN dus!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!