Kruidvat wint de award SBI Campagne van het Jaar met de campagne ‘Duurzamer, doe er je voordeel mee’. Volgens de jury van de SBI Vakprijzen, is Kruidvat er met de campagne uitermate goed in geslaagd om de campagne zo klein mogelijk en zo dichtbij en ‘merkwaardig’ mogelijk op te tuigen. ‘Het is een zeer goede doorvertaling van een uiterst effectief campagne-construct.’ Dit is de winnende campagne:
Met de campagne wordt volgens de jury ingezet op de kracht van de massa. ‘De massa die soms door veel kleine stappen met elkaar een groot verschil kan maken. Doordat Kruidvat als voordeeldrogist duurzamere keuzes voordelig en toegankelijk maakt, zorgen steeds meer klanten ook voor het milieu.’
Innovatie van het Jaar
De SBI Vakprijzen (vorig jaar nog ‘SBI Initiatief van het Jaar’), bekroont dit jaar initiatieven in drie categorieën; Campagnes (Kruidvat dus de winnaar), Partnerships en Innovaties. In die laatste categorie trok Unbrick One aan het kortste eind: ‘Innovatie van het Jaar’. Unbrick is een in september 2020 opgericht modulaire bouw- en softwarebedrijf en maker van duurzame (vakantie)woningen. Unbrick wil het verschil maken met een woning die voor 80 procent bestaat uit hout, maar ook de bouwmethode en automatisering zijn innovatief. De jury gelooft in de innovatiekracht van Unbrick One. ‘Het biedt een software-oplossing voor een heel groot probleem en doet dit volgens een strategisch zeer relevante en juiste aanpak.’
Partnership van het Jaar
Mud Jeans en het Van Gogh Museum winnen de award SBI Partnership van het Jaar 2023. In de samenwerking die 's werelds eerste circulaire denim-merk en het museum met elkaar aangingen, werd in de zomer van 2022 een collectie van gerecyclede denim gelanceerd, voorzien van gelaserde details van het handschrift en de zinnen uit Van Gogh’s brieven en geborduurde rug-prints van zijn meesterwerken ‘Amandelbloesem’ en ‘Zelfportret met grijze vilthoed’. Volgens de jury is het de partners uitstekend gelukt om de samenwerking op een creatieve en hoogwaardige manier uit te werken. ‘De collectie is zeer verrassend, creatief en liefdevol gemaakt, en ook de executie is prachtig.’
Oeuvreprijs
De jury van de SBI Vakprijzen kent Zeeman dit jaar de SBI Oeuvreprijs toe. Zeeman zond dit jaar in in de categorie SBI Innovatie van het Jaar met de case ‘Leefbaar loon’. Daarmee neemt Zeeman het initiatief om af te stappen van het betalen van minimumlonen (waarmee arbeiders niet kunnen ontkomen aan bittere armoede; eigenlijk een onleefbaar loon), en met het betalen van een leefbaar loon mensen in staat te stellen om in hun basisbehoeftes te voorzien.
Omdat het betalen van leefbaar loon niet geheel nieuw is – en daarmee niet voldoende innovatief is – kon de jury de inzending niet belonen. Maar omdat Zeeman zich al jaren als inspirerend voorbeeld voor anderen opstelt met talloze duurzame initiatieven, bijvoorbeeld de ‘Zuinig-campagne’ (2022) en recent de ‘Kritische vragen-campagne’, krijgt de discount-retailer de SBI Oeuvreprijs toegekend.
Hieronder alle finalisten per categorie
Innovaties:
1. Tomo
2. Unbrick One
3. Zeeman
Partnerships
4. Yumeko & Conscious Hotels
5. MUD Jeans & Van Gogh Museum
Campagnes
6. Marktplaats ‘Geef vaker Tweedehands speelgoed cadeau’
7. Kruidvat ‘Duurzamer. Doe er je voordeel mee’
Over SBI Vakprijzen van het Jaar
In 2014 is de vakprijs geïntroduceerd in Zweden door SB Insight, het bedrijf achter Europa’s grootste merkenonderzoek gericht op duurzaamheid, Sustainable Brand Index. De vakprijzen zijn bedoeld om duurzaamheidswerk en communicatie hierover die het verschil zichtbaar maakt in Nederland voor mens, maatschappij of het milieu aan te moedigen. Sinds dit jaar is besloten om drie categorieën te benoemen, Innovaties, Campagnes en Partnerships.
Jury
Leontine Gast – CEO The Terrace
Maurits Groen – Co-founder WakaWaka & Kipster
Roderick Mirande – Redacteur Adformatie
Arthur Herpel – Managing Partner Heldergroen
Ewa Skotnicki – Fairphone
Annemarije Tillema – Country Director SBI NL
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!