De consument besteedde het afgelopen jaar 590 miljoen euro meer aan producten met onafhankelijk geborgde keurmerken. Dit is een stijging ten opzichte van het jaar ervoor van 27 procent. De omzet van dit segment bedraagt momenteel 12 procent van de totale omzet in supermarkten: duurzaamheid in voeding is de niche ontgroeid. Die conclusie trekt althans onderzoeksbureau IRI Nederland, dat zich baseert op de zogeheten Monitor Keurmerken Retail.
3 miljard
De verkoop van voeding met een duurzaamheidsclaim zit volgens IRI al jaren in de lift. ‘In 2015 groeide dit segment al met 16 procent en de groei zette zich in 2016 nog sterker door. Het gaat inmiddels om zo’n 3 miljard euro aan omzet in alle supermarkten.’
A-merken
De door onderzoeksbureau IRI gemeten Monitor Keurmerken Retail bevat producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur. De gezamenlijke omzet van producten met deze keurmerken in de Nederlandse supermarkten is ruim 3 miljard. Het aandeel binnen de totale supermarktomzet steeg volgens IRI in het laatste jaar van 9,4 procent naar 11,9 procent. ‘Consumenten kiezen meer en meer voor voeding met duurzaamheidsclaim én keurmerk. Ook supermarktketens en A-merken spannen zich in om het aanbod steeds verder uit te breiden en soms te vervangen.’
Beter Leven grootste
Beter Leven maakte in 2016 een groeispurt van 53 procent (+315 miljoen euro) en nam de nummer 1 positie over van het keurmerk Biologisch. De consument besteedde ruim 1 miljard euro in supermarkten aan vlees, vleeswaren, eieren en maaltijden met één of meerdere Beter Leven sterren. Ook de andere keurmerken laten groeicijfers zien ver boven de marktgroei. MSC groeit met 5 procent, Biologisch met 12 procent en ASC is het sterkst groeiende keurmerk met een groei van 136 procent.
Groei per keurmerk
Beter Leven 53%
BIO 12%
MSC 5%
ASC 136%
Overige Keurmerken 15%
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!