De Cannes Lions directie heeft het Lions Innovations Festival dit jaar in het leven geroepen als 'festival binnen het festival'. Het 2-daagse festival vindt plaatst tijdens de klassieke Cannes Lions, maar kent een eigen programma met presentaties, demonstraties en netwerkmogelijkheden.
David Sable (links), de eerste Creative Data Lions juryvoorzitter, wiens carriere bij Y&R bijna veertig jaar omspant, wordt gepresenteerd als 'een vroege digitale entrepreneur en gepassioneerd voorvechter van storytelling.' Hij ziet naar eigen zeggen data als hulpmiddel voor het bereiken van balans tussen creativieit en innovatie met als doel verhalen te vertellen via de juiste kanalen.
'Slim gebruik van data zorgt voor inzicht. Het helpt de creatieven bij het creeren. Data gaat dus niet over het vergaren van cijfers; het gaat over het begrijpen van mensen. Bij het jureren voor de Creative Data Lions jureren, zullen we dan ook kijken naar betekenisvolle relaties tussen data en de creatieve expressie.'
Innovation Lions juryvoorzitter Nick Law geeft bij R/GA al ruim tien jaar leiding aan uiteenlopende innovative en Leeuwen winnende projecten; waaronder Nike+ running, Nike+ FuelBand en Beats Music voor Beats by Dre. Gevraagd naar zijn visie op de rol van technologie, zegt hij dat waaar techniek vanouds altijd is gebruikt om creativiteit te leveren, deze rol aan het verschuiven is.
'Tegenwoordig kunnen we creativiteit toepassen in technologie zelf. De Innovation Lions zijn een erkenning voor de mensen die in de voorhoede staan van dit gouden tijdperk van mogelijkheden; mensen die met hun inventieve geesten de wereld gaan veranderen en nieuwe betekenis geven aan het hebben van een game-changing idee.”
Inzenden voor de Creative Data en Innovation Lions kan vanaf 22 januari.