Joris Aperghis van MTV: 'User Generated Content is meestal niet zo goed'

Gisteren eens bij Specs (Sales Promotion Experience Center) geweest, de verzamelde actiemarketeers die elke maand bijeenkomen en dan een spreker uitnodigen die op een andere manier naar het vak kijkt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gisteren was in het Rosarium in Amsterdam , commercieel directeur van MTV Networks (met de merken MTV, TMF, Nickelodeon) te gast.

Wel aardig voor reclamebureaus om eens te vernemen wat Aperghis aan het doen is, want hij heeft een heuse afdeling die heel goedkoop reclamefilmpjes produceert. Jonge mensen die handig zijn met de computer en veel kunnen op dit terrein. Tegen heel lage kosten. Zo heeft MTV onlangs de pitch gewonnen van FHV om iets te maken voor Lays. Gericht op de jongerenmarkt.

Aperghis: 'Zo hebben we ook een viertal films gemaakt voor de Postbank. Dat kostte de bank niet meer dan 15.000 euro. Dat heeft te maken met ons businessmodel: wij hoeven daar geen geld aan te verdienen, zoals veel reclamebureaus wel hun inkomsten krijgen uit productiewerkzaamheden. Wij willen alleen maar dat ze de films op MTV of TMF uitzenden. Daar verdienen we ons geld mee.'

De scheiding tussen redactie en commercie bestaat niet bij MTV, zo liet de commercieel directeur zien. 'Ik ben verantwoordelijk voor de merken, de programmering én de commerciële exploitatie', zegt Aperghis, die sinds 16 maanden voor MTV Networks werkt en daarvoor bij Coca-Cola de marketing deed.

Hij liet bijvoorbeeld iets zien van het programma Pimp my Room, betaald door ABN Amro en gericht op eerste jaars studenten. Of Wakker Worden, dat betaald werd door l'Oreal.

In ligt de presentator zelfs letterlijk met de marketing manager van l 'Oreal in bed en laat potjes gel zien die hij gebruikt.
Zij daagt hem uit om een paar verschillende kapsels te proberen. Idee was dat de presentator gedurende een korte periode elke dag een andere slaapplaats voor zichzelf regelde. Via mobiel, internet en tv kon dat worden gevolgd.

En overal stonden dus potjes l'Oreal. Aperghis: 'Hier zie je inscript sponsoring, online, events, billboarding, eigenlijk alles wat we kunnen doen, hebben we gedaan.'

Gemiddeld keken 30.000 jongeren naar de uitzendingen op tv.

L'Oreal was overigens via zijn mediabureau bij MTV gekomen. Het is echter de vraag of ze ook dit jaar weer terugkeren. 'De gesprekken zijn nog gaande', zegt Aperghis.

'De toekomst is digitaal', zegt Aperghis. 'In 2020 is 80 procent van de media-consumptie digitaal. Mensen willen anywhere, anytime, anyplace informatie tot zich nemen. De tijd dat je met een klein stukje content grote groepen bereikte is voorbij. Nu bereik je met heel veel stukjes content grote groepen. En ze kiezen zelf het tijdstip van consumptie en ze willen interactie. Daarbij vervagen ook de grenzen tussen profs en amateurs.'

Dat betekent, volgens Aperghis, dat MTV via alle beschikbare kanalen tot de jongeren komt. Digitale tv, video on demand via mobile, internet en user generated content (UGC).

Over dat laatste had hij nog wel een paar aardige opmerkingen. Bij TMF zijn er mogelijkheden om zelf filmpjes te maken. TMF is dan de facilitator: het biedt stukjes content aan die de gebruikers in hun eigen volgorde kunnen zetten en kunnen personaliseren.

Aperghis: 'Je merkt wel dat jongeren steeds meer zelf willen maken, maar als je echt naar UGC kijkt dan draait het om drie dingen: bloopers, platte grappen en porno. In het algemeen is het crap wat ze maken. In realiteit is het gewoon niet zo erg goed. In Italië hebben we een UGC-zender en dat is gewoon niet leuk om naar te kijken. Te veel troep.'

Hij zei nog dat TMF een wij-gevoel predikt en draait om 'erbij horen' en 'vriendschap'. Maar dat het merk wel wat spannender mag worden. Met meer lef.
En MTV is dan wel 'innovatief', 'rebels' en 'gericht op individuele inspiratie', maar volgens de commercieel directeur mag het merk wel wat meer fans creëren.

Nickelodeon zit wel goed. Het zendt van 6 tot 20 uur uit en is daarmee langer in de lucht dan aartsvijand Jetix. Dit jaar komt er nog bij, dat gaat uitzenden als de Nickelodeon-kijkers allemaal naar bed zijn.

Comedy Central zendt alleen maar buitenlandse comedies, zoals Ali G. en Seinfeld, uit. Het is bedoeld om de groep van 20 tot 34 jaar te pakken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie