Leuk gedaan. Omdat haar verhaal inhoudelijk ook wel een paar aardige noten kraakt, publiceer ik hem hier.
Hier is ie:
"Het afgelopen jaar zal voor veel vakgenoten de boeken in gaan als het jaar van de online hypes. Elke maand schoot weer een nieuw buzzwoord de ether in. User Generated Content, Viral Video, Social Networking, Web 2.0 en Second Life; media stonden er bol van. Het hele jaar was één grote hype.
'Veel mooie marketinginitiatieven leverde het helaas nog niet op. Wordt dat het komende jaar beter? Mijn hoop is gevestigd op de bureauwereld, de hoogste marketing ?en communicatiebazen in het bedrijfsleven en vooral de consument.
2007: adverteerder achter de feiten aan
De meeste bedrijven lieten het afgelopen jaar de ontwikkelingen op online gebied liggen. Omdat de ontwikkelingen wel keihard doorgaan, loopt de adverteerder steeds meer achter de feiten aan. De consument is al bij 3.0, de adverteerder nog ergens bij -3.0.
Ik had gehoopt dat het afgelopen jaar dat gat kleiner was geworden. Waarom dat niet zo was? Het kan niet veel anders zijn dan angst voor verandering, vooral veroorzaakt door een gebrek aan kennis.
Een enkele adverteerder dook wel met oogkleppen bovenop een hype, zonder de vraag te stellen "Wat kunnen we er écht mee, wat kan het doen voor mijn merk?". Interactieve én traditionele bureaus hebben de vraag veel gehad het afgelopen jaar: "Moeten wij niet iets met Web 2.0?", of: "Wij willen ook een viral!"
Jammer want investeren in dergelijke zaken zonder de oorspronkelijke marketingdoelstelling als startpunt te nemen is een valse start. Ik heb overigens wel meer bewondering voor die adverteerder die er klakkeloos instapt en fouten maakt dan voor een adverteerder die alles, om welke reden dan ook, links laat liggen.
2008: hoop vooral gevestigd op de consument
Ik vrees met grote vrezen dat ook het komende jaar de ontwikkelingen op het gebied van innovatieve marketing niet snel zullen gaan.
'De standaard banner' heeft z'n tipping point nog niet eens bereikt, laat staan effectieve interactieve campagnes. Maar mijn hoop is gevestigd op de consument. Zij zorgen voor een afnemende effectiviteit van de traditionele middelen. Je kunt als adverteerder toch niet meer achterblijven als de consument je gaat negeren?
Een beetje van mijn hoop is gevestigd op de hoogste communicatiebazen in het bedrijfsleven. Ik denk dat de verantwoordelijkheid voor marketing ?en advertentiebudgetten nu vaak te laag in de organisatie zit.
Een brand manager kiest te makkelijk voor 'snelle wins' en (schijn)zekerheidjes als GRP's. Een CMO of marketingdirecteur daarentegen zou vanuit lange termijnvisie veel meer moeten investeren in kennis over nieuwe vormen van marketing. Vanuit die opgedane kennis en visie komen de budgetten en initiatieven dan vanzelf los.
Daarnaast ligt er een rol voor reclame, -marketing ?en communicatieadviesbureaus. Daar is 'online' al veel meer omarmd en deze kennis kan gebruikt worden om marketing managers aan bedrijfskant te overtuigen. De CMO die van boven de strategie uitzet, de verschillende bureaus die vanuit hun expertise adviseren en dan nog de roep van de consument; dat moet wel tot meer succesvolle marketinginitiatieven leiden. Toch?
De hype van 2008?
Ook het komende jaar zullen er weer hypes zijn die de marketingwereld bezig zullen houden. De hype van het komende jaar durf ik wel te voorspellen: 'behavioral targeting', het aanpassen en toespitsen van online advertenties aan het gedrag en profiel van bezoekers.
Dan gaan we daar met z'n allen een jaar achteraan lopen en daar een mening over vormen, niet geremd door enig gebrek aan kennis. Consumentenorganisaties gaan roepen dat het privacyschending is en goeroes gaan op congressen de marketeers gek maken.
Ik vind behavioral targeting overigens een interessant topic en filosofeer graag over de mogelijkheden. Maar eerst moet de werking én acceptatie goed onderzocht worden. En laten we vooral eerst de basis op orde hebben: een structurele strategische rol voor innovatieve marketing, gestoeld op doelstellingen, de juiste middelenmix met een substantieel onderdeel voor 'online' en vooral veel creativiteit. Dan wordt het alsnog een mooi 2008!'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!