Premium

‘Jacqueline Smit en Barbera Wolfensberger brengen nieuw DNA bij TMG’

TMG presenteerde vorige week verschillende nieuwe plannen die per 1 januari volgend jaar uitgerold moeten gaan worden. Vertegenwoordigers van mediabureaus reageren positief.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de Heineken Music Hall presenteerde ceo Geert-Jan van der Snoek vorige week dan eindelijk zijn in het voorjaar aangekondigde plannen. Het concern is nog lang niet uit de problemen en de onrust is nog niet afgenomen, maar mediabureaus waren positief verrast over de aankondigingen die er werden gedaan.

Bijvoorbeeld de samenwerking met IBM en Apple aan die beter inzicht in ‘consumentenbewegingen’ moet geven. TMG wil ook twee online tv-kanalen beginnen: een 24/7 nieuwskanaal vanuit De Telegraaf en een 24/7 sportkanaal vanuit Telesport. Een ander highlight is een nieuw tariefmodel op basis van CPM normen en “One Currency”. De op oplages gebaseerde tariefkaart wordt vervangen door een zogenoemd performance model, waarbij adverteerders betalen voor het daadwerkelijke bereik. .
Maar hoogtepunt bleek voor velen de benoeming van twee topvrouwen uit het vak in commerciële functies: Jacqueline Smit en Barbera Wolfensberger.



Afrekenmodel
De presentatie van TMG heeft op Hein Asser, Contracting Director Print &Outdoor bij Magna Global, een positieve indruk achtergelaten. ‘Er was een duidelijke vorm van enthousiasme, een positive vibe. Er werden veel plannen gepresenteerd. We hadden al eerder allerlei plannen gehoord vanaf de Basisweg, maar ik vond deze echt meer vooruitstrevend en breder dan anders.’
Hij stipt de samenwerking met Apple en IBM aan. ‘Dat klinkt interessant, maar we moeten nog wel wachten hoe het uitpakt.’ Over het ingevoerde CPM-afrekenmodel is hij positief. ‘We hebben de invoering daarvan al eerder met TMG besproken, maar vervolgens bleef het op de plank liggen. Het is goed dat TMG nu op deze manier alle mediumtypen wil meten, óók lokaal en regionaal en zelfs bij de huis-aan-huisbladen. Daarmee hebben ze een primeur. Een uniform afrekenmodel is goed voor de hele markt.’
Het meest enthousiast is Asser over de aankondiging van de twee nieuwe directieleden Jacqueline Smit en Barbera Wolfensberger. ‘Dat is voor Magna Global een bevestiging dat het TMG menens is stappen te maken. Zij brengen echt nieuw DNA. Het is een duidelijk teken dat TMG de weg van het bouwen nu echt is ingeslagen.”

Vrouw concurrent van Linda.
ZIGT-directeur Joost Istha vond dat de presentatie er gelikt uitzag. ‘De presentatie deed googliaans aan en hoewel de sprekers nog even moesten wennen aan de professionele setting, past het uitstekend. Is dit de hand van Barbera Wolfensberger die zich samen met Jacqueline Smit gaat buigen over het commerciële bedrijf en de marketing? Ik denk het wel. Ze zijn nog niet aan het werk maar de energie is er al.’ 
Istha zegt dat het persbericht spreekt over veel nieuws, ‘maar dat is lichtelijk overdreven’. Hij vond het platform waar Vrouw mee bezig is eruit springen. ‘Een uitstekende concurrent van de omgeving van Linda (TV) en duidelijk een eigen geluid. Sport mag nu eindelijk zelfstandig losgaan in het bedrijf van Geert-Jan van der Snoek en hoewel de presentatie wat knullig was, zag ik de potentie. Met Tim Klein Haneveld heeft de TMG een goede online liefhebber in huis en zijn ambitie om 2 miljoen streams te hebben sprak mij wel aan. Een duidelijke KPI en veel minder vaag dan complexe samenwerking en acquisities waar de TMG ons in de afgelopen jaren mee probeerde te overtuigen.’

Wat vindt Istha van de overstap van het commerciële bedrijf op CPM? ‘Per dag heeft TMG 9 miljoen views en een prijs van 5,00 euro levert een tariefkaart op van 45.000 euro voor het totale 24/7 bereik van de TMG per dag. De tariefkaart hebben we niet gezien, maar ik denk dat deze niet zo simpel wordt opgesteld. Commerciële afdelingen hebben er nog steeds een handje in om de zaken iets complexer voor te stellen. Ik zie er nu al naar uit.’

Klanten meenemen
Kees Verbeek, directeur Abovo Media, zegt positief gestemd te zijn over de presentatie van TMG. ‘Goed dat er een nieuwe koers wordt gekozen met sterke partners, waarbij de focus ligt op nieuwe initiatieven, content, platformen en vooruitstrevende technieken. Daarnaast is het goed dat TMG ook events omarmt waarbij niet het platform centraal staat maar de consument, zoals de Amsterdam Fashionweek. Dit biedt de mogelijkheden om de consument op een andere manier te benaderen. Daarin kunnen we onze klanten in dat verhaal meenemen.’
De nieuwe opbouw van de tariefstructuur vindt Verbeek een goed teken, maar TMG komt er wel rijkelijk laat mee. ‘Al met al is het goed dat het concern de geijkte paden verlaat, maar we hopen dat men dit ook waar kan maken.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie