En soms heel soms in een putdeksel of een vrachtwagenwieldop om effectief opvallend te zijn met je campagne. De formule toen was en is nog steeds wie het meeste budget investeert is het meest zichtbaar. Ook in advertising zijn de tijden echter veranderd het woord effectief heeft in alle en zeker in budgettaire zaken een prominente rol opgeëist. 5 jaar geleden was daar ineens de smartphone. En 2 jaar geleden nog maar werden we verrast met de tablet. Advertising kreeg niet alleen uitbreiding van de marketing middelen mix maar ook de mogelijkheid om nog persoonlijker met de consument in conclaaf te gaan. Interactief zijn met je consument is met een smartphone/tablet campagne heel gewoon.
Direct kopen, bellen, gebeld worden, delen met..... en nog veel meer zijn met campagnes op mobiel de normaalste zaak van de wereld. Dat die interactiviteit na of tijdens de campagne inzichtbaar is in een statistiek is natuurlijk mooi meegenomen. Kortom bestaande campagnes optimaliseren voor mobiel is een plan om al geïnvesteerde euro’s voor bijv een commercial campagne nog effectiever in te zetten. Helaas denken adverteerders vaak nog als voor het smartphone/tablet tijdperk.Budgetten worden conservatief ingezet, volgens de 70 % voor bewezen media, 20% voor nog niet bewezen media en 10% voor echte out of the box media zeg maar de putdeksels en de wieldoppen. Bron FD 19-10-2012 “Google onderuit na fout drukker”. Google is een grote speler op mobiele telefoons, maar adverteerders duiken nog niet massaal op dit platform. Google is groot geworden met het plaatsen van advertenties bij zoekopdrachten op internet. Op een kleiner scherm hebben die echter minder impact.
Volgen cijfers van Strategy Analytics zullen er in Q3 wereldwijd 1 miljard smartphone gebruikers zijn en zal dat aantal alleen maar groeien.Smartphones en tablets geven adverteerders echt de mogelijkheid om hun
campagnes opvallender, database driven (persoonlijker) en ook nog effectiever te kunnen voeren.
Benieuwd dus naar de komende 5 jaar
Want nu adverteerders met te verwachten kleinere budgetten het met regulaire media wat moeilijker zouden kunnen hebben, zou smartphone/tablet wel eens het nieuwe advertentie platform kunnen zijn waar opzienbarende resultaten op gehaald kunnen worden in vergelijking met geïnvesteerde euro’s in de regulaire
media. Wat trouwens niet betekend dat ik geen nieuwe wieldoppen of putdeksel campagne zou willen bedenken, heel graag zelfs, maar dan wel voor smartphone/tablet dat dan weer wel.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!