[door Jip van Riet] Hans Caspers “De toekomst van mobiele media diensten en het belang van context”, dat was het thema dit keer op het Cross Media Café in Hilversum. Hans Caspers vertelde voor een volle zaal hoe je als adverteerder de consument kan bereiken op wearable/mobile devices in een relevante context en afgestemd op de individuele gebruiker.
Was 2013 het jaar van de mobiel, 2014 wordt het jaar dat we een ‘mobiele strategie’ net zo’n onzin vinden als een laptop strategie.
Waar anderen vooruitblikken grijp ik deze gelegenheid graag aan om aandacht te vragen voor alles wat er nu al mogelijk is. Mobiel biedt namelijk al ontzettend veel kansen. Doordat mobiel nog steeds een vrij nieuw medium is, doen de creatieve uitingen en de budgetten hier nog geen recht aan.
Al jaren wordt het geroepen;“Dit jaar wordt hét jaar voor ‘mobiel!”. En wat blijkt …. Als het maar lang genoeg wordt geroepen, wordt het vanzelf waar! 2014 wordt hét jaar voor ‘mobiel’!
Een belangrijke grote transitie die de laatste tijd heeft plaatsgevonden in mobile, is het feit dat niet meer spraak, maar data centraal is komen te staan. En we zitten nu in het proces, dat er meer en meer een connectie plaats gaat vinden, tussen persoonlijke data en objecten om ons heen. Een grote volgende stap hierin, komt mijns inziens met de comeback van Bluetooth Low Energy. Ook wel BLE genoemd.
Een verwachtte tripple digit groei in advertentie uitgaven op mobiel in dit jaar.
Wie heeft ze niet in zijn of haar portemonnee zitten? Klantenpassen van je favoriete winkels maar ook van een aantal die je maar sporadisch bezoekt.
Het kanaal e-mail zorgt in de retailbranche voor 15 tot 20% van de online omzet. E-mailmarketing is relatief goedkoop, goed meetbaar en geeft de mogelijkheid zeer gericht te communiceren. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mobile een steeds grotere stempel drukt op e-mailmarketing. Marketeers zullen daar op moeten inspelen, anders dreigt men in de strijd om de consument af te gaan haken.
2013 loopt op z’n einde, nog een paar weken en we kunnen weer terug kijken op een bewogen jaar. Eerder dit jaar gaf ik aan dat 2013 wel eens het jaar van mobiel zou kunnen worden, iets dat al jaren wordt geroepen door de mobiele industrie maar waar ze niet echt succesvol in zijn geweest.
In de laatste maand van het jaar laat MobileMarketing.nl diverse specialisten aan het woord over hun mobile marketing verwachtingen voor 2014
De geschiedenis herhaalt zich altijd, maar ik verkeerde in de veronderstelling dat dat voor de internetbranche niet opgaat. De ontwikkelingen rondom internet gaan zo snel dat er geen tijd is voor herhaling, dacht ik. Tot een aantal jaar geleden: met de opkomst van de mobiele app werden oude fouten nieuw leven ingeblazen.
Bijna tweederde van de Nederlanders tussen 12 en 80 jaar is in het bezit van een smartphone. Daarnaast hebben wij als Nederlanders nog altijd een voorliefde voor korting. Opvallend is dan ook om te zien dat Nederlandse retailers en fabrikanten achter blijven wanneer het gaat om mobile couponing. Een onderzoek van dialoog- marketingbureau Yourzine wijst uit dat de Nederlandse consument in veel gevallen nog niet op de hoogte is van deze mogelijkheden. Een gemiste kans zo blijkt.
Welke organisatie zet de kandidaat centraal, faciliteert mobiel solliciteren, en heeft de mobiele website of app tot een integraal onderdeel gemaakt van een gedegen moderne recruitment strategie?
In deze moderne tijden waarin tablets aan een opmars bezig zijn en al vele gezinnen een tablet in hun bezitting hebben worden er momenteel veel nieuwe apps ontwikkelt om kinderen te laten bijleren op een plezierige maar toch leerzame manier.
Mobile SEO is hot — en terecht. Het aantal mobiele zoekopdrachten is sinds 2010 met 400% (!) gestegen en maar liefst 53% van de smartphone gebruikers doet wel eens een aankoop naar aanleiding van zo’n zoekopdracht.