[Inhaak-dinsdag] De houdbaarheid van nieuws voor een inhaker

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De dinsdag op Molblog is Inhaak-dinsdag. Bij afwezigheid van blogger en inhaakspecialist bespreken we met blogger Bas de Zeeuw de leukste en opmerkelijkste inhakers van de afgelopen tijd. Ook geven we inzicht in de achtergrond van inhakers.

Deze week: De houdbaarheid van nieuws voor een inhaker

Met veel genoegen neem ik vandaag de inhaak-dinsdag over van Gonnie Spijkstra, die op dit moment in het land van de glimlach zit, Thailand!

Houdbaarheidsdatum van nieuws
Inhaken en/of newsjacking is natuurlijk hip en trendy op dit moment in marketingland. Onder andere; Heineken, Grolsch, Bolletje, Dirk, NTI, noem ze maar op, ze zijn er allemaal mee bezig. Maar wanneer begon dit allemaal; inhaken op nieuwsberichten die trending zijn onder de mensen. Volgens mij gaan we dan heel ver terug in de tijd, alleen wordt de houdbaarheidsdatum van nieuws en de time-to-market op dit moment steeds belangrijker om het nieuws ook daadwerkelijk te claimen, Social Media heeft onder andere bijgedragen om je als organisatie zo in te richten dat je snel, soms heel snel moet schakelen.

Afgelopen week zie je dan ook enkele inhaakmomenten met verschillende houdbaarheidsdata. Dirk Supermarkt

haakte namelijk afgelopen zaterdag in op een bericht dat eerder die week (maandag 9 januari) is gepubliceerd. “Prijzen super blijven gelijk”, 5 dagen na het nieuwsbericht haakt Dirk in met een pagina grote advertentie in De Telegraaf van zaterdag 14 januari. Dat deze inhaaktijd van 5 dagen minder snel is dan andere inhakers is niet zo erg. Doelstelling van Dirk Supermarkt is het onderstrepen van haar altijd lage prijsniveau.

Blue Monday
Gisteren was het voor sommige merken Blue Monday en ook RTL Nieuws begon haar ochtendjournaal met het nieuws dat het de meest deprimerende dag van het jaar is, echter zijn de meningen over wanneer deze dag nu werkelijk is erg verdeeld, " title=""> tipte mij op een dat Blue Monday in de laatste volle week van januari valt en dat betekent dat de echte Blue Monday pas volgende week maandag is.

Inhakers op deze dag waren natuurlijk te verwachten, beide biermerken Heineken en Grolsch lijken er een spelletje van te maken om dezelfde inhaakmomenten te kiezen. Heineken koos voor ‘Groene maandag‘ waar Grolsch haar fans vroeg; ‘Jouw glas is vandaag half…?

Mini. Winnaar Dakar Rally 2012
Verder zagen we nog een mooie inhaker van het merk MINI met een over de winst van Dakar 2012, Dit resultaat betekende tegelijkertijd de , dit mag gevierd worden dachten ze bij MINI.

Dat inhaken op nieuws per saldo niet altijd direct hoeft te gebeuren, blijkt dus uit de advertentie van afgelopen zaterdag van Dirk Supermarkt. Als we nog verder teruggaan in de tijd, blijken merken tijdens de bezetting in 1940 al hun reclame hierop 'af te stemmen'. Advertenties blaken van optimisme en mascottes als Flipje en Boffie zorgen voor een vrolijke noot. Spar voerde in zijn advertenties rijmpjes waarmee men de klanten een hart onder de riem wilde steken.

We zouden bijna kunnen spreken dat elke gebeurtenis of nieuwsbericht een houdbaarheidsdatum kent. Een tip voor de marketingafdeling om boven elke inhaakmogelijkheid een einddatum voor publicatie te zetten. Publicatie deadline!

Volgende week neemt bij afwezigheid van Gonny Spijkstra de Inhaak-dinsdag voor zijn rekening, wat we dat gaan zien is dit bij thema altijd maar de vraag, misschien gebeurt er vandaag wel iets opmerkelijk in de wereld.

Bas de Zeeuw / " title="">

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie