Premium

Ingrid van der Chijs: 'Seriously Good is zowel mediamerk als lifestylemerk'

Ingrid van der Chijs introduceert het nieuw platform Seriously Good, een online magazine en een conceptstore in één, met duurzaamheid als USP.

Het bestaat nog niet, een combinatie van een online magazine en een conceptstore met duurzaamheid als USP. Ingrid van der Chijs: ‘Ik heb vaker de vraag gekregen of seriouslygood.com een mediamerk of een lifestylemerk is. Het is het echt allebei. Dat is ook de toekomst. Ik denk dat er over tien jaar geen enkel mediamerk meer bestaat zonder commerciële tak. Andersom is er dan ook geen commercieel merk meer zonder contenttak. De consument heeft inspiratie nodig en merken hebben een verhaal nodig en een verdienmodel.’

Daarnaast: media hebben veel macht en kunnen het gedrag van mensen veranderen. ‘Momenteel besteden weinig media aandacht aan duurzaamheid. Daarom vind ik het heel belangrijk dat dit platform er komt.’

Shared KPI
Van der Chijs heeft een achtergrond bij onder meer Elsevier (als redacteur), coördinator RTL Nieuws digital, Content Director Digital MPG en tot en met december vorig jaar adjunct-hoofdredacteur van Libelle.nl en Libelle.tv. Ze had het Seriously Good al uitgedacht toen ze bij MPG werkte en onder meer verantwoordelijk was voor Allerhande. ‘Maar ik kwam er niet aan toe. Eind 2015 werd ik door Sanoma gevraagd adjunct-hoofdredacteur van Libelle te worden en te helpen met het opzetten van Libelle TV. Uiteindelijk heb ik begin dit jaar mijn baan opgezegd om dit goed te kunnen doen.’

Het interessante van Seriously Good is volgens Van der Chijs de ‘shared KPI’. ‘Er zijn veel mooie, duurzame merken te vinden, maar ze slagen er in hun eentje niet in om gevonden te worden en conversie te krijgen. Daar hebben ze echt hulp bij nodig. Probeer als klein merk maar eens in het algoritme van Facebook omhoog te komen. Dat is ongelooflijk moeilijk. Media is een vak.’ 

Seriously Good is volgens Van der Chijs het eerste mediamerk dat niet inzet op bereik, maar conversie. ‘Het gaat in eerste plaats om het verkopen van producten als verdienmodel. Het merk, de klant en wij moeten er beter van worden. Het is een verdienmodel met een hart.’ De ondertitel is daarom Good Stories, Good People, Good Brands. 

Checklist op duurzaamheid
In de webshop vind je duurzame lifestyleproducten, van mode tot meubels, voor de brede doelgroep 25/55, vrouw en man. ‘Duurzaam is een moeilijk begrip, maar voor mij is een duurzaam product iets wat goed is voor nu en voor later, en wat goed is voor jezelf en voor anderen. Als er een regenwoud voor gekapt is, is het misschien goed voor jezelf, maar niet goed voor later. Een merk dat ons wel wil betalen, maar niet duurzaam is, komt er niet in. We verzamelen op elk lifestyle gebied de coolste merken. Inmiddels hebben we al 75 merken en meer dan 1.500 producten.’

Van der Chijs heeft aanvankelijk zelf merken benaderd en nu komen ze steeds vaker automatisch naar haar toe, vertelt ze. ‘We screenen alle merken met een checklist op duurzaamheid. Daarnaast screenen we ze ook op hoe leuk en commercieel aantrekkelijk ze zijn. Ook leggen wij aan de consument de achtergrond van het merk uit.’

Savon D’Alep
Seriously Good werkt ook met grote partijen samen op affiliatebasis, zoals de Bijenkorf en Douglas. ‘Zij hebben duurzame merken, maar de consumenten herkennen die niet als zodanig. Wij kunnen het verhaal vertellen en voor afrekenen kom je dan op hun de site terecht. Maar we verkopen merken ook rechtstreeks, dan reken je bij ons af. Dan hebben we een overeenkomst met partners op basis van shared revenues.’

Zo zien we bijvoorbeeld Savon D’Alep, een zeep die wordt gemaakt door twee broers uit Syrië. Hun zeepbedrijf werd compleet werd verwoest door de oorlog. En ook een onderbroek van Eucalyptushout, een stylish tas die voelt als leer, maar is gemaakt van papier en de collecties van modemerken als Filippa K en Toms.

Facebook
Het is aan Van der Chijs en team om met goede content de consument naar de site te trekken. ‘Facebook wil dat je inhoudelijk bent, uitnodigt tot interactie, dat je content gedeeld wordt. Mijn redactie maakt iedere dag content en deelt die op sociale media. We willen verhalen brengen die informeren en inspireren. De content schrijven en selecteren we zelf. Daarnaast is er ook wel branded content, maar de merken waarmee we samenwerken komen al automatisch in onze webshop. Af en toe zullen we die meenemen op sociale media.’

Vanuit Utrecht – en freelance – werkt een team contentschrijvers en commercieel redactieteam dat de webshop bijhoudt. Daarnaast heeft Van der Chijs een zakelijke partner, Corina Sprangers, met een retail- en inkoopachtergrond, onder meer ex-HEMA. ‘Zij heeft onder meer verstand van assortimentsopbouw en productontwikkeling, en vult me ook creatief goed aan.’

Internationaal
Financiële partners zitten nog niet in Seriously Good. ‘De ambitie is om er op termijn een internationaal platform van te maken, ook omdat veel merken internationaal zijn. De volgende stap wordt het aantrekken van een investeerder. De start is zelf gefinancierd.’

Van der Chijs wil tot slot ook eigen Seriously Good producten op de markt brengen. Redacties ontvingen gisteren een envelop met persbericht en een armbandje. ‘Dat is ons eerste product. Een armbandje met een pijltje van houtsnippers en afbreekbaar plastic. Een mooi product dat we bewust hebben gekozen omdat er zoveel vooroordelen zijn over duurzaamheid, met name dat het saai en moeilijk zou zijn.’

Foto's: PAARphotography.com

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie