Ikea doet het al jaren, maar tot nu toe was het altijd een feestje van gelijkgestemden. Vanmiddag mochten er ook andere media komen.
De presentatie van de catalogus voor 2007 was dit keer in de Amsterdam Convention Factory en er waren 100 gasten, waaronder 60 journalisten. De overigen zijn de stylisten van de woonbladen.
Veel banken, sofa's, stoelen en hier en daar een poef. Overal taartjes, verse aardbeien met room, thee op theelichtjes, en heel veel meisjes?.sorry?stylisten van de bladen.
Die komen elk jaar, maar nu was het uitnodigingsbeleid wat ruimhartiger, omdat Ikea een echt verhaal had te vertellen, werd me verteld.
De jongeman naast me met een piercing door het hoofd en afkomstig van de gay glossy Winq was er ook voor het eerst.
Hij hing lekker onderuit te bellen op de bank, maar wist me nog wel de vraag te stellen: 'Zouden er voor de presentatie van de nieuwe brochure van Ohra ook zoveel mensen komen?'
Goed, de setting was dus wat bijzonder, maar het was dan ook de huiskamer van Ikea-marketeer Heleen van Trierum, vertelde ze zelf. 'Doe alsof je thuis bent', riep ze tegen iedereen, terwijl ze zelf de benen op een tafeltje legde.
Het ging dus om de catalogus. Daar viel echter weinig over te vertellen. Hij kent wel als primeur een uitklapper. Nog niet eerder gedaan door Ikea.
Van Trierum: 'We wilden meer informatie kwijt. Het gaat ook niet alleen meer om de producten, maar om wat je er mee kunt doen.'
Ze zei nog dingen als: 'Het gaat om de kracht van een goed huis.'
En: 'Iedereen heeft last van tijdsdruk, we besteden veel aandacht aan een expliciet vormgegeven huis, maar we zijn altijd weg. Waarom moeten we steeds weg?'
Daar had ze wel een oplossing voor: 'Creëer nu eens een eigen plek. Veel Nederlanders hebben daar moeite mee en wij bieden hulp. Via de catalogus, maar ook via de woonwarenhuizen. Doe wat je zelf leuk vindt. Luister niet meer naar anderen. Luister naar jezelf. Volg je hart!'
Nou, dat is dus het thema van Ikea in 2007. Alles kan, alles mag, als je het zelf maar leuk, goed en prima vindt. Van Trierum: 'We willen echt geen banken, matrassen en stoelen verkopen, we willen een beter huis voor de meerderheid van de mensen verzorgen. Dat menen we echt.'
Ook trendwatcher Hilde Roothart hield een kort pleidooi voor slow living, 'zodat je op zoek kunt naar wat je echt bezighoudt. Zodat je jezelf kunt opladen in plaats van al die apparaten die je voortdurend gebruikt.'
Roothart constateert dat er na alle drukte meer behoefte komt aan knusheid thuis. Waar iedereen tot voor kort een eigen hoekje/kamer had in huis komt nu de gezamenlijke ruimte weer centraal te staan, waar je elkaar kunt ontmoeten. De slaapkamer wordt ook weer gewoon om te slapen. De tv moet er uit.'
De catalogus wordt in een oplage van 6,1 miljoen verspreid. Ook bij de mensen die een sticker op de deur hebben, want hij is geadresseerd. 75 procent van de ontvangers schijnt er ook in te kijken. Wereldwijd zijn het er 175 miljoen en dat is heel veel. De eerste catalogus werd in '78 in Nederland verspreid.
De optredens van Van Trierum en trendwatcher Hilde Roothart waren binnen een half uur voorbij en toen konden we de nieuwe inrichtingen bewonderen. Er was een keuken, slaapkamer en woonkamer nagebouwd. Mensen van Ikea legden uit wat er nieuw was.
De meeste stylisten en een enkele nog niet door cynisme bevangen journalist deden dat ook met grote nauwgezetheid en concentratie.
Conclusie: ook voor de hippe, jonge medemens is Ikea een icoon. Op zich bijzonder, gezien de omvang van de groep die het woonwarenhuis bereikt en bedient.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!