Voor het tweede jaar op rij is Ikea gekozen als de meest inspirerende organisatie van Nederland. De top vijf bestaat verder uit Tesla, Apple, Rode Kruis en bol.com. De laatste is tevens de hoogste Nederlandse notering (5e).
Dit maakt adviesbureau Synergie bekend op basis van het jaarlijkse onderzoek De inspirerende 40. Hiervoor worden ruim tweeduizend Nederlanders gevraagd om 75 bedrijven te beoordelen op visie, organisatie, product en relatie.
De hoogste scores zijn dit jaar voor merken die een actieve rol claimen in het verbeteren van de samenleving. Daarnaast zijn er meer social enterprises en purpose gedreven organisaties vindbaar in de top 40.
Veel kritiek, toch inspirerend: Tesla
De negatieve publiciteit die Tesla het afgelopen jaar over zich heen kreeg, lijkt het merk niet minder inspirerend te maken. De autofabrikant sleept met de tweede plek van dit jaar de continuïteitsprijs in de wacht, omdat zij de afgelopen vijf jaar gemiddeld het beste scoren op inspiratiewaarde.
Volgens Synergie dat de Inspirerende top 40 organiseert, biedt Tesla een duidelijke maatschappelijke meerwaarde. Waardering is er voor de intentie om een emissieloze toekomst te creëren, plus de vastberadenheid om dat voor elkaar te krijgen en de meest geavanceerde auto’s op de markt te brengen.
Stijgers en dalers
Opvallende nieuwkomers zijn Fairtrade Original, dat zich herpositioneerde van keurmerk naar foodmerk, en De Vegetarische Slager. Ook Dove, The Body Shop en Netflix zijn nieuw. Snelste stijgers zijn Dille & Kamille, WNF en Picnic.
Merken die het meest inleverden aan inspiratiewaarde, zijn BMW, Mercedes, KLM en Eneco. Volgens Jelmer van der Meulen, consumenten- en organisatiepsycholoog en partner bij strategiebureau Synergie, is de top 40 een bevestiging van het feit dat Nederlanders steeds meer waarde toekennen aan Business for Good; de ambitie om vanuit organisaties de wereld positief te veranderen
‘Inspirerende organisaties werken vanuit win-win: zij doen het goede en doen dat ook goed. Ikea is daar een schoolvoorbeeld van. Ze bewijzen dat duurzaamheid geen effect hoeft te hebben op de prijs of design.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!